strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Droga zmian Koneser (9) - mamy oba młodsze

Koneser (9) - mamy oba młodsze

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Koneser (9) - mamy oba młodsze
Odpowiedź 1BA
Odpowiedź 2trefle
Odpowiedź 2piki
Odpowiedź 3trefle
Odpowiedź 4trefle
Odpowiedź 1pik
Wszystkie strony

Tematem tej części jest, zasadniczo, licytacja po otwarciu 1♣, gdy trafia ono do rąk na dwóch kolorach młodszych min. 5-5.

* * * * *

Uwaga!
W stosunku do wersji pierwotnie opublikowanej zostały wprowadzone zmiany wynikające z dalszych prac. Poprzednie treści można znaleźć w archiwum kwietnia  2015.


* * * * *

Podobnie, jak w poprzednim odcinku, tak i tym razem opis odpowiedzi sformułujmy w kilku zasadach. Z częścią z nich spotkaliście się już w części /6/.

1/ Z siłą 0-6 PC odpowiadamy 2♠

Tą odpowiedzią uzupełnimy o dodatkowe znaczenie odzywkę, która dotychczas wariantowo mogła oznaczać 6+♠ w sile 13+PC.

Mogła oznaczać również 6+♣ na 0-12 PC, ale za chwilę dokonamy relokacji tego układu do innej odpowiedzi. Będzie to 1BA.

2/ Z siłą 7/8 PC odpowiadamy 1BA

1BA traci już swój tradycyjny, półpozytywny charakter. Wchodzimy z nią nieodwracalnie w krainę transferów.

Na teraz nadajmy odpowiedzi 1BA dwa znaczenia:

1/ transfer na 6+ w sile do 12 PC,
   2/ 5♣+ i 5+ w sile 7/8 PC.

3/ Z siłą 9/10 PC odpowiadamy 2♣

Odpowiedź 2♣ może mieć charakter naturalny lub transferowy.

Uzupełniamy ten katalog o trzecie znaczenie, otrzymując następujący zestaw:

1/ transfer na 6+ w sile do 12 PC,
     2/ 6+♣ w sile 13+PC
         3/ 5♣+ i 5+ w sile 9/10 PC.

O silnym wariancie więcej opowiemy w kolejnym odcinku.

4/ Z siłą 11/12 PC odpowiadamy 2

Podobnie, jak odpowiedź 2♣, także 2 ma trzy znaczenia:

1/ transfer na 6+ w sile do 12 PC,
     2/ 6+ w sile 13+PC
         3/ 5♣+ i 5+ w sile 11/12 PC.

5/ Z siłą 13-15 PC odpowiadamy 3♣.

Generalnie trzymamy się zasady, że nie zajmujemy BA z rękami, z którymi nie chcemy stać się rozgrywającym. Przy tej sile często najlepszym kontraktem będzie 3BA, a ponieważ Odpowiadający zdradza swój skład, lepiej będzie, aby nie zajmował BA.

W systemach PRESER i TRASER odpowiadaliśmy z takimi rękami 3♠ lub 3BA. Obniżenie poziomu odpowiedzi daje jednak dużo większe możliwości uyskania informacji o wartościach Odpowiadającego, a co za tym idzie, większą precyzję licytacji.

6/  Z 16+PC - odpowiada się 4♣

Analogicznie do odpowiedzi 3♣ i dalsza licytacja też będzie bardzo podobna.


* * * * *

Zacznijmy od odpowiedzi 1BA. Na dobre rezygnujemy już z tradycyjnego znaczenia tej odzywki i nadajemy jej przede wszystkim charakter transferu na ♣.

Poza dwukolorówką, która teraz jest przedmiotem naszego głównego zainteresowania, nadamy jej jeszcze inne znaczenie:

1/ transfer na 6+♣ w sile do 12 PC
    2/ dwukolorówka ♣ i w sile 7/8 PC

Otwierający zawszze zakłada wariant /1/. 

Ze względu na fit ♣ wyjątkowo jednak różnicujemy sposób przyjęcia transeru:

  • z siłą do 15 PC Otwierający przyjmuje transfer licytując 2♣,
  • z siłą 16/17 PC licytuje 3♣.

Takie ustawienie ma to ułatwić osiągnięcie końcówki w BA lub w ♣.

1♣
 pas 
  1BA!
 pas 
2♣(!) pas ?

PAS = bez szans na końcówke, do gry (b. słaby wariant /1/)

2♦! = ....

2♠(!) = 5+♣ i 5+ lub 6+♣ i siła 7/8 PC

- możemy zapamiętać, przez analogię, że bezpośrednia odpowiedź 2♠ to też dwukolorówka na młodszych, tyle, że słabsza

2BA! = 6+♣ na 9/10 PC

3♣(♂) = 6+♣ na 11/12 PC

3BA! = 5.♣, 13-15 PC

* * * * *

Z siłą 16/17 PC Otwierający  licytuje 3♣ .

1♣
 pas 
  1BA!
 pas 
3♣(!) pas ?

PAS = bez szans na końcówke, do gry (b. słaby wariant /1/)

3! = 6+♣ na 7/8 PC z jakąś krótkością

3! = pytanie o krótkość

3♠! = krótkość ♠

3BA! = krótkość

4♣! = krótkość

3/♠! = krótkość i 5+♣ i 5+ oraz siła 7/8 PC

3BA! =  6+♣ na 7/8 PC bez krótkości "partnerze PASuj lub rozważ 4/5♣"

4♣// = 5. licytowana, 16+PC

Jeżeli Otwierający będzie jeszcze silniejszy, to zalicytuje cokolwiek innego, co powie więcej o jego składzie.


* * * * *

Kolejna odpowiedź to 2♣.

Pamiętamy, że:

1/ najczęściej jest transferem na 6+ w sile do 12 PC,
     2/ rzadziej oznacza  silne 6+♣,
         3/ jeszcze rzadziej będzie to 5♣+ i 5+ w sile 9/10 PC

Otwierający zwykle (z siłą do 17 PC) przyjmuje transfer licytując 2.

1♣
 pas 
  2!
 pas 
2(!) pas ?

PAS = słaba ręka na 6+♦

2♠! = 5+♣ i 5+ na 9/10 PC

- kolejna analogia z bezpośrednią odpowiedzią 2♠

2BA! = 6+♦  na 7/8 PC

3♣! = > 6+♦  na 9/10 PC - ponowny transfer oznacza 9/10 PC

3♦ (♂) = 6+♦ na 11/12 PC - podniesienie transferowanego koloru z 11/12 PC

3BA = 6+♣, 13-15 PC

* * * * *

ZAPAMIĘTAJMY!

Po odpowiedziach 1BA, 2♣ i 2 i przyjęciu przez Otwierającego transferu (rebidy 2♣//) rebid 2♠ Odpowiadającego oznacza dwukolorówkę na młodszych w sile odpowiednio: 7/8, 9/10 i 11/12 PC.
Tylko po odpowiedzi 1BA rebid 2♠ może też oznaczać 6+♣ w tej samej sile (7/8 PC).


* * * * *

Najsłabsze dwukolorówki młodsze (0-6 PC) licytujemy przez odpowiedź 2♠.

Nadamy jej "tylko" dwa znaczenia:

1/ 5♣+ i 5+ w sile do 6 PC
     2/ 6+♠ w sile 13+PC

Najczęściej Otwierający wybierze do gry kolor młodszy. Dopiero z siłą 18+PC zalicytuje coś innego.

  1♣ 
 pas 
  2♠!
 pas 
?    

2BA! = 18+PC, możliwa 6+ starsza na 21+CP, F1

3♣! = 0-3 PC - negat

3/♠ = 6+licytowany na 21/22 PC, NF

3! = 4/5 PC bez renonsu

3! = pytanie o singla

3♠! = singiel ♠

3BA! = singiel

- po tych odpowiedziach każda zapowiedź jest do gry

inne = do gry

3/♠! = renons licytowany 4/5 PC

3BA(!) = 6/7 PC bez renonsu

4♣/! = uzgadnia licytowany kolor i pyta o singla,  możliwości szlemikowe

4/♠! = licytowany renons /♠ na 6/7 PC

3♣/ = wybór koloru, z reguły ♣, do 17 PC

3♠ = 6+♠ w sile 13+PC - wariant /2/

3/♠ = 6+ kolor na 18-20 PC, NF

3BA = do gry

4♣ = blok



* * * * *

Odpowiedź 3♣ oznacza 5+-5+♣ na 13-15 PC.

  1♣ 
 pas 
  3♣!
 pas 
?    

3! = pytanie o krótkość

3/♠! = krótkość licytowana

3BA = 1-1-(5-6)

3/♠ = własny kolor 5+, co oznacza 18+PC

3♠! (po 3) = 3-fit w kolorze partnera () i renons w licytowanym (♠)

3BA(!) = krótkość w kolorze partnera, NF

4♣/(!) = uzgadnia kolor i pyta o wartości

4♣! = 2. blotki w kolorze partnera

4! = 2-fit w kolorze partnera, w tym honor

4! (po 3♠) = 3-fit w kolorze partnera (♠) i renons w licytowanym ()

3BA = do gry

4♣/(!) = uzgadnia kolor i pyta o wartości


* * * * *

Odpowiedź 4♠ oznacza 5+-5+♣ na 16+PC.

Dalsza licytacja analogiczna jak po odpowiedzi 3♣.

 1♣
pas
 4♣!
pas
?    

4! = pytanie o krótkość

4/♠! = krótkość licytowana

4BA = 1-1-(5-6)

4/♠ = własny kolor 5+, co oznacza 18+PC

4♠! (po 4) = 3-fit w kolorze partnera () i renons w licytowanym (♠)

4BA(!) = krótkość w kolorze partnera, NF

5♣/(!) = uzgadnia kolor i pyta o wartości

5♣! = 2. blotki w kolorze partnera

5! = 2-fit w kolorze partnera, w tym honor

5! (po 4♠) = 3-fit w kolorze partnera (♠) i renons w licytowanym ()

4BA = ręka minimalna, NF

5♣/(!) = uzgadnia kolor i pyta o wartości

 


* * * * *

Przy okazji omawiania odpowiedzi z rękami dwukolorowymi na kolorach młodszych, zasygnalizowaliśmy wieloznaczne znaczenie niektórych odzywek. W szczególności zwracam uwagę na 1BA, które straciło swoje dotychczasowe znaczenie odpowiedzi półpozytywnej, bez 4. starszej.

Taką rękę lokujemy teraz w odpowiedzi 1♠, która jest oczywiście transferem na 1BA. Ponieważ Otwierający nie sPASuje, możemy umieścić w tej odpowiedzi ręce całkiem silne.

Na razie przyjmijmy jednak tylko, że odpowiedź ta oznacza 0-12 PC bez 4. starszej, ale nie wyklucza 5. młodszej.

Mimo braku dolnego limitu tej odpowiedzi proponuję, aby z bardzo słabymi rękami i z 5.♣ licytować 1BA > 2♣.

  1♣ 
 pas 
  1♠(!)
 pas 
?    

1BA! = do 17 PC

PAS = do gry

2♣(!) = 4.♣ i 5., bez 3. starszej, słabe

PAS/2 = wybór kontraktu

2! = > 3., 9/10 PC, nie wyklucza 3.♠, INV

- to "krótki transfer"; jego celem jest przekazanie przede wszystkim informacji o sile, która nie wyklucza zagrania nawet 3BA

3(!) = 4., słaba ręka - do gry

2♠(!) = 4., słaba ręka bez 4., NF

- z 3.♠ Odpowiadający może sPASować

2! = > 3.♠ ("krótki transfer"), 9/10 PC, wyklucza 3., INV

2♠! = 4.♣, i 5., bez 3. starszej, 9/10 PC

2BA(!) = 11/12 PC, INV

Poprawiony: czwartek, 14 maja 2015 20:53  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.