strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Detale Po odpowiedzi 1karo [3]

Po odpowiedzi 1karo [3]

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Po odpowiedzi 1karo [3]
Słaby z fitem
Słaby bez fitu
Silny z fitem
Silny bez fitu - 1pik
Silny bez fitu - 1BA
Bardzo silny
Wszystkie strony

Omawiamy wariant odpowiedzi z 4. i 5. młodszą w sile do 12 PC.

Z takim układem i siłą stosujemy preferencję kolorów starszych.

Z 13-15 PC odpowiadamy 2!

* * * * *

Rebidy Otwierającego:

  • z siłą 12-14 PC i 3/4- fitem Otwierający przyjmuje transfer na wys. 1,
  • z siłą 15-17 PC i 4- fitem Otwierający przyjmuje transfer na wys. 2,
  • z siłą 18+PC i 3+fitem Otwierający licytuje pytanie 2,
  • z siłą 12-14 PC i bez fitu Otwierający licytuje 2♣,
  • z siłą 15-17 PC i bez 4-fitu Otwierający licytuje 1♠ (z 4.♠) lub 1BA,
  • z siłą 18+PC i bez fitu Otwierający licytuje 2 lub wyżej.

* * * * *

Otwierający licytuje 1 z 3/4-fit i siłą 12-14 PC. 

Nie ma rąk zrównoważonych bez 4. starszej (otworzyłby 1BA), ani rąk typu (1-3)-4-5 lub x-x-x-6+ (wtedy otwiera 2♣). Jeśli ma tylko 3. to musi mieć 4.♠, bo otwarcie 1♣ w tej sile zapewnia 4. starzszą.

(pas) 1♣  pas   1!  
pas 1(!) pas ?

PAS = słaba, nieukładowa ręka

...

1BA! = 4., konstruktywne sign-off (9/10 PC)

- również z 5.♦, bo 2♦ to ponowny transfer

2♣ = 4. i 5+♣, do gry

- Otwierający ma 3/4.♣, więc przy uzgodnionych jako tako ♥ ma to sens tylko z 5+♣

2! = 4. i 5.♣/ na 11/12 PC

2 ® = automat

3♣/ = 5. licytowana na 11/12 PC

...


* * * * *

Jeśli Otwierający z siłą 12-14 PC nie ma 3/4-fitu , to musi mieć 2. i 4.♠. Licytuje wówczas 2♣.  

Odzywka ta precyzyjnie definiuje jego rękę na 4-2-3-4 (z 5.♣ otworzyłby 2♣). W tej sytuacji Odpowiadajacy ma wszystkie informacje aby zalicytować kontrakt ostateczny lub zainwitować końcówkę.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas 2♣(!)  pas
?

PAS = 5.♣ - do gry

2 = 5. - do gry

3♣/ = 5. licytowana, INV do 3BA


* * * * *

Otwierający z siłą 15-17 PC i 4-fitem uzgadnia ten kolor podnosząc licytację na 2. Uzgodnienie nie wyklucza 4.♠, ale to nie ma już większego znaczenia.

Odpowiadający może sPASować, zainwitować, zapowiedzieć końcówkę, albo próbować zainteresować Otwierającego grą premiową. Pamiętajmy, że jego siła może sięgać nawet 15 PC.

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 2
pas ?

PAS = słaba ręka

2♠! ® = Kombinatka
             1) krótkość w bocznym kolorze, INV
                  2) słaby kolor atutowy, GF  
                      3) krótkość w bocznym kolorze, IS  

- łatwiej nam pokazać krótkość w kolorze bocznym niż kolor 5-kartowy

2BA! ® = pytanie

3♣//! = licytowana krótkość (3 = krótkość ♠, tylko słabe), INV 

- 3♥ nie może być silne, bo grozi PAS

PAS/3/4 = werdykt Otwierającego

3 = brak zainteresowania dograną - "jestem słaby"

...

3♣/(!) = 4. i wartości w licytowanym kolorze (tutaj 5. licytowana), brak krótkości, INV

... 

4 = do gry



* * * * *

Otwierający z większą siłą (15-18 PC) nie przyjmuje transferu na wys. 1, wskazując na nadwyżki rebidami 1♠ (z 4.♠) lub 1BA.

Rebid 1♠ obejmuje także ręce nieco silniejsze - do 18(19) PC, gdyż typowa zapowiedź 2BA lokuje Otwierającego stosunkowo wysoko.

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 1♠
pas ?

PAS = 3/4-fit ♠ bez szans na końcówkę

1BA = do gry

Ponieważ Odpowiadający może mieć nawet 5.♦, Otwierający z 3.♦ może spróbować uzgodnić ten kolor, pod warunkiem jednak, że ma też 3.♥. Bez 3.♦ może uzgodnić wprost kolor Odpowiadającego - 2♥.

2(!) = 3. i 3., tj. 4-3-3-3

PAS = 5., słaba ręka

2 = 3. bez 5. do gry

2♣ = 5.♣, do gry

2! => 5., F1

2 = 2/3.

PAS = słaba ręka

2♠! = Kombinatka, INV

2BA! ® = zainteresowanie

3♣//! = krótkość (3 = krótkość ♠), INV

3♠(!) = .......?

3BA = 5., słaby kolor, GF

3(!) = tylko 2. i min. siły

3BA = tylko 2., ale max. siły

2BA = bez 3.♠, INV

3♣/! = wartości, INV

3(!) = wartości w ♠, INV

3♠! = > 3BA

2♠(!) = krótkość , 4-1-3-5

2BA(!) = krótkość , 4-1-2-6

2(!) = > BA, INV

2♠(♂) = z fitem ♠, 6/7 PC, INV

2BA! =  krótkość w bocznym kolorze, INV z fitem - Kombinatka

- mamy do czynienia ze składem dokładnie 4-4-(5-0)

3♣! ® = pytanie

3/! = licytowana krótkość (3 = krótkość ♣), INV+ 

- Otwierający licytuje do wariantu /1/

PAS/3/4 = werdykt Otwierającego

- każda zapowiedź Odpowiadającego oznacza wariant /3/   

3♣//! = 4. i wartości w licytowanym kolorze (może być 5. licytowana), brak krótkości, INV

3♠! = > bez fitu ♠, 3BA

....

4♠ = do gry


* * * * *

Bez 4. starszej Otwierający licytuje 1BA.

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 1BA
pas ?

PAS = bez szans na końcówkę także z 5.

2♣ = 5.♣, do gry

...

3♣/ = 4. i 5+licytowana, INV

...


* * * * *

Jeżeli Otwierający ma b.silną rękę(18+PC) i fit , to licytuje sztuczny rebid 2!. W ten sposób pyta o siłę ręki i jakość transferowanego koloru. Nie obiecuje jednak w 100%  fitu.

Bez fitu Otwierający ma możliwość zalicytowania swojego koloru lub BA, na różnej wysokości.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas ?

2! = Zawrotka

2= 5.♠, 18/19 PC

2BA = 18/19 PC bez 3-fitu i bez 4.♠ (z 4. dajemy rebid 1♠), może być z 5/6. młodszą, NF

3♣/ = 4. i 5+ licytowana, GF+

3/(!) = ® fit, ale bez nadwyżek

3BA = do gry

inne = nadyżki siły (11/12 PC), cue-bidy

3/♠! (2. szczeble wyżej) = sztuczne, nadwyżki, uzgadnia k. młodszy i pyta o wartości

3BA = bez fitu i bez nadwyżek

- ręka typu 3-2-(6-2), z którą nie zalicytujemy rebidu 3♣/ z powodu braku siły

3♣/ = 5+licytowana, 20/21 PC

3 = bardzo silnie uzgadnia - "zalicytuj końcówkę już z jednym A lub K", INV+

- nie warto nadużywać tego rozwiązania, gdyż można przejść przez Zawrotę, jednak jej wadą w tej sekwencji jest to, że b.słaby Odpowiadający zajmie kolor licytując 2♥

PAS = bez wartości

3♠/4♣/! = cue-bid

3BA! = wartości w obu młodszych

4 = słaby, do gry

inne = cue-bidy

3♠ = 6+♠, bez fitu , 20/21 PC, INV

3BA = do gry

* * * * *

Poprawiony: niedziela, 14 czerwca 2015 09:05  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.