Odpowiedż 1BA w systemie KONESER może oznaczać:
1) 6(5)+♣, siła do 12 PC
2) 5+♣ i 5+♦ siła 7/8 PC
3) 5. inna niż ♠ na 16+PC
Interesuje nas wyłącznie wariant /1/.
Do niego też licytuje Otwierający. Jego ręka z reguły mieści się w przedziale siły do 17 PC i z taką siłą przyjmuje transfer licytując 2♣,
Po przyjęciu transferu przez 2♣ Odpowiadający PASuje z bardzo słabą ręką, a z siłą rokującą jeszcze końcówkę sygnalizuje jej przedział, licytując:
(pas) |
1♣ |
pas |
1BA! |
pas |
2♣(!) |
pas
|
?
|
PAS = 5+♣, b.słabe, do gry
2♦(!) = 5.♣ na 16+PC, jeśli z 4. starszą to 18+PC
2♥ = 5.♥, 16+PC
2♠! = 5+♣ i 5+♦ lub 6+♣, siła 7/8 PC
- Według schematu Szuflady z tą siłą (7/8 PC) i kolorem transferowanym 6+ licytuje się rebid 2BA. W tym jednak przypadku na tę odzywkę nakłada się drugie znacznie - ponowny transfer, który systemowo licytujemy z siłą 9/10 PC. Wybieramy to rozwiązanie, przenosząc 7/8 PC z monokolorem ♣ do 2♠ - przy dwóch znaczeniach tej odzywki przynajmniej siła jest ta sama.
2BA! = pytanie o rodzaj ręki, w zasadzie 16/17 PC
3♣(!) = 6+♣ z krótkością w starszym
3♦! = pyta o krótkość
3♥/♠! = krótkość
3♥/♠! = pytanie o krótkość bądź zatrzymanie w licytowanym
3BA(!) = wartość w kolorze pytania
4♣ = brak krótkości i wartości w kolorze pytania
3♦! = krótkość ♦, 6+♣
3♥/♠! = krótkość, wariant /2/, tj. oba młodsze
3BA = 6+♣ bez krótkości
3♣ = do gry
2BA! = > 6+♣ na 9/10 PC
- zalicytowanie 3♦/♥/♠ jest pytaniem o zatrzymanie honorowe w zalicytowanym kolorze, bądź jakąkolwiek krótkość; wymagana siła to praktycznie 16/17 PC;
- przy założeniu, że odpowiedź pozytywna oznacza conajmniej końcówkę, możemy licytować powyżej negatywnej odpowiedzi 4♣ (czcionka pochyła) - za takim rozwiązaniem przemawia wyłączenie w kolorze pytania, jednak wymaga ona jakiegoś fitu ♣;
- to nie jest OSW, ale niewątpliwie coś nowego, co warto nazwać, dla łatwiejszego porozumiewania się - proponuję nazwę "Wywiad bezpośredni".
3♣ = do gry
3♦! = pytanie o krótkość bądź zatrzymanie w ♦
3♥/♠! = krótkość w licytowanym, brak wartości w ♦
3BA(!) = wartość w ♦
4♣ = negat - brak krótkości ♥ i ♠, brak krótkości i wartości w ♦
4♦! = krótkość ♦ i brak wartości w starszych
- przesądza końcówkę, ale jest przecież wyłączenie
4♥/♠! = krótkość ♦ i wartości w licytowanym
4BA! = krótkość ♦ i wartości w obu starszych
3♥! = pytanie o krótkość bądź zatrzymanie w ♥
3♠! = krótkość ♠, brak wartości w ♥
3BA(!) = wartość w ♥
4♣ = negat - brak krótkości ♠, brak krótkości i wartości w ♥
4♦(!) = krótkość w ♥ i wartość w ♦
4♥(!) = krótkość w ♥ i brak wartości w ♦
4♠(!) = krótkość w ♥, wartość ♠ i brak wartości w ♦
4BA! = krótkość ♥ i wartości w ♦ i w ♠
3♠! = pytanie o krótkość bądź zatrzymanie w ♠
3BA(!) = wartość w ♠
4♣ = brak wartości w ♠ i krótkości
4♦/♥(!) = krótkość w ♠ i wartość w ♦/♥
4♠! = krótkość w ♠, brak wartości w ♦ i w ♥
4BA! = krótkość ♠ i wartości w ♦ i w ♥
3♣(♂) = 6+♣ na 11/12 PC
- pytania bezpośrednie o interesujacy nas kolor 3♦/♥/♠ i odpowiedzi na tych samych zasadach, co po 2BA - o krótkość bądź zatrzymanie w tym kolorze
3♦(!) = 5.♦ z 4. starszą 16+PC lub bez 18+PC
3♥(!) = 5.♣ i 4.♥, 16/17 PC
3♠(!) = 5.♣ i 4.♠, 16/17 PC
3BA(!) = 5.♦, bez 4. starszej, 16/17 PC, NF
* * * * *
Z silniejszymi rękami 18+PC Otwierający nie przyjmuje transferu licytując:
2♦! = sztuczny forsing 20+PC, nie wyklucza 5. starszej
2♥/♠ = 3. licytowana, 0-4 PC, NF
2BA! => ♣ lepsze niż ♦, bez 3. starszej
- praktycznie 2-2-4-5
3♣! = > ♦ lepsze niż ♣, bez 3. starszej, nic nie mówi o sile
3♦! = > 3.♥, GF+
3♥! = > 3.♠ bez 3.♥, GF+
3♠! = niezła ręka na młodszych 5-4, IS
3BA = do gry
2♥/♠ = 5. licytowana na 18-20 PC, NF
2BA = 18/19 PC na składzie zrównoważonym
PAS = do gry
3♣ = 6+♣, badzo słabe, do gry
3♥/♠! = krótkość, (1-3)-(4-5), GF+
3BA = do gry
dpowiadający może PASować albo licytować