strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Odpowiedzi na 1trefl Odpowiedź 1pik

Odpowiedź 1pik

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Odpowiedź 1pik
Po przyjęciu transferu
Po rebidzie 2trefle
Po rebidzie 2karo
Wszystkie strony

Po otwarciu 1♣ Odpowiadający, mając skład zrównoważony, dysponuje w zasadzie dwoma odpowiedziami: 1♠ i 2BA.

Co do zasady odpowiedź 1♠ jest sztuczna i oznacza transfer na BA z siłą 0-12 PC.

Drugi wariant tej odpowiedzi, który odróżnia system KONESER od pozostałych (Preser i Traser), to 5.♠ w sile 16+PC.

* * * * *

Odpowiedź 1♠ w słabszym wariancie wyklucza 4. starszą, ale nie wyklucza 5. młodszej.

(pas)  1♣ 
 pas
 1!  
pas ?

 
Na zrównoważonym
dajemy rebidy:
 1BA = 12-17 PC

  2♣! = 18/19 lub 24+PC
  2! = 20/21 PC
  2BA = 22/23 PC
  3BA = więcej
 

1BA = Otwierający przyjmuje transfer z siłą do 17 PC

2♣! = 18+PC, nie wyklucza 5. starszej, możliwa 5+♣ lub skład zrównoważony na 18/19 PC lub 24+PC

2(!) = bez 5+starszej, skład bezatutowy na 20/21 PC lub longer ♦ na 18/19 PC

 
z 4/5. starszą
 • 2♣ - 18+PC
z 6. starszą
 • 2/♠ - 18-20 PC
 • 3/♠ - 21/22 PC
 • 4/♠ - samodzielny
 

2/♠ = 6. licytowana 18-20 PC (jest miejsce na inwit 3/♠)

2BA = skład zrównoważony na 22/23 PC

3♣///♠ = 6. licytowana 21/22 PC 

3BA = 24/25 PC

4/♠ = 6+ samodzielny kolor


* * * * * *

Z siłą do 17 PC Otwierający przyjmuje transfer licytując 1BA.

(pas)  1♣ 
 pas
 1!  
pas 1BA pas
?

2♣(!) = 4.♣ i 5., b. słabe (z 5+♣ zalicytujemy 1BA>2♣)

2! = >  (3. - "krótki transfer"), 9/10 PC, nie wyklucza 3.♠, INV

Nie rezygnujemy z uzgodnienia 4. starszej wychodząc z założenia, że przy podziale atutów 3:3 u przeciwników przyda nam się zawsze dodatkowe zatrzymanie.
Stosujemy coś, co nazwałem "krótkim transferem" - na 3-kartowy starszy kolor .

2(!) = 4. do koloru, 12-14 PC, do gry

2♠ = 4.♠ i brak 4., 12-14 PC, NF

- przy sile 12-14 PC Otwierający musi mieć 4. starszą!

2BA = "ale nie mam 3.♠", do gry

- ręka typu 2-3-4-4 lub 2-3-5-3

PAS = Otwierający nie ma 5.♣, bo ma 4.♠

3♣ = 5.♣, do gry

- Otwierający musi mieć 4-3-3-3

2BA = bez 4. i bez 5.♣ 15 PC, NF

- Odpowiadający może dorzucić 3BA

3♣ = 5+♣ w sile 15(16) PC,NF

- przy tej sile Otwierający nie musi mieć 4. starszej

3! = 4. na 15 PC i jakieś wartości, INV

3 = 4. i "brzydkie" 16 PC, INV

3BA/4 = 17(16) PC, do gry

2! = > ♠ (3.♠ - "krótki transfer"), 9/10 PC, wyklucza 3., INV

Odpowiadający ma rękę typu 3-2-4-4 lub 3-2-(5-3) lub 3-1-(5-4)

2♠(!) = 4.♠ do koloru, 12-14 PC

2BA = brak 4.♠ i 5.♣, 12-14 PC, do gry

Otwierający ma rękę typu 3-4-3-3 lub 3-4-3-4, bo z tą siłą musi mieć 4.♥

PAS/3♣ = werdykt, do gry

3♣ = 5+♣ w sile 15(16) PC,NF

- przy tej sile Otwierający nie musi mieć 4. starszej

3/! = 4.♠ na 15 PC i jakieś wartości, INV

3♠ = 4.♠, "brzydkie" 16 PC, INV

3BA/4♠ = 17(16) PC, do gry

2♠! = 4.♣, i 5., 9/10 PC

- skład niezrównoważony bez 3. starszej, ręka typu 2-2-5-4  (z 5.♣ licytujemy 3♣)

2BA = do 14(15) PC, do gry

3♣ = 4.♣ do 14(15) PC, do gry

3BA = 16/17 PC, do gry

2BA = 11/12 PC, INV

- bez 4. starszej 3-3-(3-4) lub bardziej niezrównoważony, do 5-4 w młodszych

3♣// = 5.♠ i 4+ licytowana, 16+PC

3♠ = silny wariant odpowiedzi - 5.♠ na 18+PC

3BA = minimum bez 3-fitu ♠, coś w rodzaju 2-4-3-4

4♣//! = cue-bid uzgadniajacy ♠

3BA = 5.♠, 16/17 PC, NF

3BA(!) = 5.♠, 16/17 PC

4♣// = cue-bid, silnie uzgadnia ♠, IS

4♠ = min. z fitem



* * * * *

Rebid 2♣ Otwierającego oznacza siłę 18+PC.

Nie wyklucza on 5. starszej. Możliwa jest również 5+♣ lub skład zrównoważony na 18/19 PC lub 24+PC.

UWAGA! nie licytujemy tak z 5+, żeby nie zajmować koloru

Ochrzciłem tę sekwencję nazwą Niby-Acol.

(pas)  1♣ 
 pas
 1!  
pas 2♣! pas
?

2! = 3. ("krótki transfer") siła do 12 PC- chodzi o ew. uzgodnienie 5.


- nie wyklucza 3.♠

2 = 5. na 18-20 PC, uzgadnia kolor, NF 

-  szerszy przedział siły, bo jest miejsce na inwit

- krótkość może być tylko w ♠

- inwitujemy z ok. 5/6 PC, a próbę szlemikową możemy podjąć z 11/12 PC

2♠! = krótkość w ♠, INV

2BA! = wartość w ♠, INV

- zajęcie BA ma sens, bo kontraktem ostatecznym może stać się 3BA

3♣/(!) = wartości, INV

3 = bez wartości w ♠ i bez krótkości, IS

- rozrzucone honory, dobry fit

3♠! = krótkość w ♠, IS

3BAwartość w ♠, sign-off - "sPASuj lub zalicytuj 4"

4♣/ = ładny kolor, min. dwa honory, IS

4 = do gry, bez wartości w ♠

2♠ = 5.♠ na 18-20 PC

- w tym przypadku nie mamy gwarancji sfitowania koloru

PAS = b. słaba ręka, cień fitu

2BA! = bez fitu, min 4-4 w młodszych

3♣/ = 5. licytowana 3. w drugim młodszym i 2.♠,czyli 2-3-(3-5), NF

3! => 3BA, GF

3♠ = 3-fit ♠, INV

3BA = bilansowe, z zatrzymaniem w , do gry

4♣// = cue-bid, z fitem ♠, IS

4♠ = do gry

2BA = bez 5. starszej i 5., możliwa 5.♣, 18/19 PC, NF

PAS = do gry

3♣/ = 5. licytowana, GF

3/♠! = krótkość licytowana, (1-3)-(4-5), 11/12 PC

3BA = do gry, brak zainteresowania szlemikiem

4♣/(!) = Blackwood, uzgadnia licytowany kolor

3BA = z bilansu 7-12 PC

3♣ = 5+♣ na 20/21 PC lub słabsza 6.♣

3! = > 3BA, także z silną ręką bez krótkości

3BA = ®

PAS = do gry

4♣(!) i wyższe = odpowiedzi jak na Blackwooda, przy uzgodnonych ♣, bez krótkości, IS

3/♠! = krótkość, uzgadnia ♣, GF+

- zgłaszanie cue-bidów honorowych nie jest potrzebne, gdy końcówka jest przesądzona, krótkość może pomóc ustalić kontrakt 5♣ lub wyżej

3! = 5.♠ na 21/22 PC lub słabszy z 6.♠

3! = > 3BA, może być słabe z fitem ♠ (po 3BA przeniesiemy na 4♠ lub sPASujemy)

3♠ = 6.♠

3BA = tylko 5.♠

3♠ = 2/3.♠ ręka bezwartościowa, do gry

3BA! = wartości w  (cue-bid), uzgadnia ♠, IS

4♣/! = cue-bid honorowy, uzgadnia ♠, IS

3♥ (♂) = 5/6. na 21/22 PC, INV

3♠! = cue-bid krótkościowy, IS

3BA(!) = wartości w ♠

4♣/! = cue-bid, IS

4 = słabe, do gry

3♠ = ?

jedyna chyba sensowna propozycja to ręka na młodszych przesądzajaca dograną, typu 5.♣ i 4/5.♦ na 21/22 PC

2! = > 2♠  (krótki transfer), 3.♠ i siła do 12 PC

2♠ = 5.♠ na 18-20 PC, uzgadnia kolor, NF

2BA! = krótkość , INV+

3♣//! = wartości, INV+

4♠ = do gry

2BA = możłiwa 5., 18/19 PC, NF

PAS = do gry

3♣/ = 5. licytowana, GF

3/♠! = krótkość licytowana, (1-3)-(4-5), 11/12 PC

3BA = do gry, brak zainteresowania szlemikiem

4♣/ = Balckwood, uzgadnia licytowany kolor

3BA = z bilansu 7-12 PC

3♣ = 5+♣ na 20/21 PC lub słabsza z większym układem

3! = > 3BA

3/♠! = krótkość, uzgadnia ♣

3! = 5. na 21/22 PC

- chodzi nam nie tylko o sprzedanie koloru , ale także b. silnej ręki (do 3BA)

3 = 2. i b. słaba ręka, do gry

3♠! = > 3BA

3BA = ®

PAS = do gry

4♣//! = cue-bid honorowy na 11/12 PC, IS do 6BA

- warto byłoby zastanowić się, czy przy tej sile nie pokazywać D, bo o A i K padnie przecież 4BA

- można również przyjąć, że cue-bid licytujemy z 1 asem, a z 2 asów 4BA

3 = 6. na 21/22 PC

3♠! = > 3BA

3BA(!) = wartości w ♠ z 2., IS

4♣/ = cue-bid z 2., IS

4 = do gry

3♠! (♂) = 5/6.♠ na 21/22 PC, INV+

 
Po rebidzie 2♣ licytujemy krótkie transfery 2/
 

2♠! = max. 2-2 w starszych i 5-4 w młodszych, INV

2BA = bez nadwyżek, zwykle z 5. starszą, NF

3♣/ = 4. w kolorze licytowanym, IS

3BA = do gry, walory w starszych, 20+PC

2BA(!) = słabe 5. i 4.♣ - "wybierz młodszy"

3♣(!)= słabe 5.♣ i  4. - "wybierz młodszy"

3/♠! = krótkość, (1-3)-(4-5), GF+

4♣/! = uzgadnia kolor, pyta o wartości

- odpowiedzi jak Blackwood

4/♠ () =

4♠/! (kolor 3.) = z 5+ w licytowanym, NF

- dalsza licytacja zależy od siły Odpowiadającego

3BA! = silny wariant odpowiedzi - 5.♠ na 16+PC - teoretycznie może się zdarzyć


* * * * *

Rebid 2(!) może być sztuczny lub naturalny, ale zawsze jest silny. Oznacza bowiem skład bezatutowy na 20/21 PC lub longer na 18/19 PC.

Jest on uzupełnieniem Niby-Acola.

(pas)  1♣ 
 pas
 1!  
pas 2(!) pas
?

PAS = 5+, b. słaba ręka (poniżej 5 PC)

2! = 0-4 PC - negat

- nie szukamy fitów w starszym więc rebidy Odpowiadającego 2♥/♠ wykorzystujemy na wskazanie samej siły

2♠! = 4. i 4.♣ na 20/21 PC - "wybierz młodszy"

2BA = 20/21 PC, do gry

3♣(!) = 4.♣ i 5. - "PASuj albo poraw"

3 = 5., do gry

2♠! = tylko punkty - 5/6 PC, INV

2BA/3BA = do gry

3 = do gry, 18/19 PC i przestrzelone , brak zatrzymania w kolorze starszym

2BA! = > 3♣, 5.♣, słaby, bez szans na 3BA

3♣ = 5.♣ 7-12 PC

3 = 5+, GF+

3! = uzgadnia

3♠! = > 3BA, bez 3-fitu , w zasadzie 3-3-2-5, siła 7/8 PC

3BA = 9/10 PC j.w.

4♣! = uzgadnia 7/8 PC, upieranie się przy ♣ nie ma sensu

4! = pytanie o wartości

4/♠! = Blackwood wyłączeniowy

4 = z fitem na 9/10 PC

4/♠! = cue-bid z fitem na 11/12 PC

3 = 5. na 7-12 PC

- Odpowiadający nie może być pewny, że ma uzgodniony kolor

3! = cue-bid ale niekoniecznie - "powiedz coś o sile", F1

3♠! = > 3BA, brak nadwyżek, sign-off

3BA! = 5♣ obok 5., słaba ręka, INV do 5 w młodszy

4♣(!) =  cue-bid, góra odpowiedzi (11/12 PC)

3BA = 18/19 PC, nawet z fitem 

4(!) = dobry fit, Blackwood

4♣//♠! = Blackwood wyłączeniowy

3! = bez 5. młodszej 11/12 PC, IS

3♠! = > 3BA, bez 5. młodszej, 7-9(10) PC

3BA! = silny wariant odpowiedzi - 5.♠ na 16+PC - może się zdarzyć

Poprawiony: środa, 15 kwietnia 2015 18:36  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.