Odpowiedż 1BA w systemie KONESER może oznaczać:
1) 6+♣, siła do 12 PC
2) 5+♣ i 5+♦ siła 7/8 PC
3) 5. inna niż ♠ na 16+PC
* * * * *
Otwierający przyjmuje na początek wariant /1/ i do niego licytuje. Jego ręka z reguły mieści się w przedziale siły do 17 PC i z taką siłą przyjmuje transfer licytując 2♣.
(pas) |
1♣ |
pas |
1BA! |
pas |
2♣(!) |
pas
|
?
|
PAS = 5+♣, b.słabe, do gry
2♦(!) = 5.♣ na 16+PC, jeśli z 4. starszą to 18+PC
- z 5.♣ i 4. starszą w sile 16/17 PC Odpowiadający zalicytowałby rebid 3♥/♠
2♥/♠ = 4. licytowana, 12-14 PC
2BA = 15-17 PC, nie wyklucza 4. starszej, słaby fit ♣
3♣ = 15(16) PC bez 4. starszej, dobry fit ♣
3♦! = 17(16) PC bez 4. starszej, dobry fit ♣
3♥/♠ = 4. licytowana, 15-17 PC, dobry fit ♣
2♥ = 5.♥, 16+PC
2♠ = 4. licytowana bez 3-fitu ♥, 12-14 PC
2BA = 15-17 PC, nie wyklucza 4.♠, ale bez fitu ♥
3♣ = na ♣ bez fitu ♥, 15-17 PC
3♦! = 15-17 PC, dobry fit ♥, nie wyklucza 4.♠
3♥ = 4.♥, 12-14 PC
3♠(!) = 3.♥ i 4.♠ licytowana, 12-14 PC
3BA = 15(16) PC, bez 4.♠ i bez fitu ♥
2♠! = 5+♣ i 5+♦ lub 6+♣, siła 7/8 PC
- w zasadzie sensowane byłoby nieforsujące 2BA z 4-4-3-2 u Otwierającego, jednak rezygnujemy z tego na rzecz pytania, które poprawi możliwość znalezienia dobrego kontraktu z górą siły
2BA! = pytanie o rodzaj ręki, w zasadzie 16/17 PC
3♣ = 6+♣ z krótkością w starszym
3♦! = pyta o krótkość
3♥/♠! = krótkość
3♥/♠! = pytanie o krótkość bądź zatrzymanie w licytowanym
3BA(!) = wartość w kolorze pytania
4♣ = brak krótkości i wartości w kolorze pytania
3♦! = krótkość, 6+♣
3♥/♠! = krótkość, obie młodsze
3BA = 6+♣ bez krótkości
3♣ = do gry
3♦/♥/♠! = bezpośrednie pytanie o krótkość bądź zatrzymanie w licytowanym
- odpowiedzi według zasad dalej opisanych, po rebidzie 2BA
2BA! = > 6+♣ na 9/10 PC
- zalicytowanie 3♦/♥/♠ jest pytaniem o krótkość bądź zatrzymanie w tym kolorze
3♣ = do gry
3♦! = pytanie o krótkość bądź zatrzymanie w ♦
3♥/♠! = krótkość w licytowanym, brak wartości w ♦
3BA(!) = wartość w ♦
4♣ = brak krótkości ♥ i ♠, brak krótkości i wartości w ♦
4♦! = krótkość ♦ i brak wartości w starszych
4♥/♠! = krótkość ♦ i wartości w licytowanym
3♥! = pytanie o krótkość bądź zatrzymanie w ♥
3♠! = krótkość ♠, brak wartości w ♥
3BA(!) = wartość w ♥
4♣ = brak krótkości ♠, brak krótkości i wartości w ♥
4♦(!) = krótkość w ♥ i wartość w ♦
3♠! = pytanie o krótkość bądź zatrzymanie w ♠
3BA(!) = brak krótkości, wartość w ♠
4♣ = brak krótkości, brak krótkości i wartości w ♠
4♦/♥(!) = krótkość w ♠ i wartość w ♦/♥
- nie pokazujemy renonsu, bo to zniechęciłoby przed wistem w ♠A
3♣(♂) = 6+♣ na 11/12 PC
- pytania bezpośrednie o interesujacy nas kolor 3♦/♥/♠ i odpowiedzi na tych samych zasadach, co po 2BA - o krótkość bądź zatrzymanie w tym kolorze
3♦(!) = 5.♦ z 4. starszą 16+PC lub bez 18+PC
- z siłą 13-15 PC odpowiedzielibyśmy wieloznacznym 2♥
3♥/♠ = 4. licytowana
3BA! = 18/19 PC
4♦ = 20+PC
3BA(!) = na ♣ bez 4. starszej i fitu ♦, 15-17 PC
wyższe! = cue-bid, silnie (15-17 PC) uzgadnia ♦
3♥(!) = 5.♣ i 4.♥, 16/17 PC
3♠(!) = 5.♣ i 4.♠, 16/17 PC
3BA(!) = 5.♦, bez 4. starszej, 16/17 PC, NF
* * * * *
Z silniejszymi rękami 18+PC Otwierający nie przyjmuje transferu licytując:
2♦! = sztuczny forsing 20+PC, nie wyklucza 5. starszej
2♥/♠ = 3. licytowana, 0-4 PC, NF
2BA! => ♣ lepsze niż ♦, bez 3. starszej
- praktycznie 2-2-4-5
3♣! = > ♦ lepsze niż ♣, bez 3. starszej, nic nie mówi o sile
- praktycznie 2-2-5-4
3♦! = > 3.♥, GF+
3♥! = > 3.♠ bez 3.♥, GF+
3♠! = niezła ręka na młodszych 5-4, IS
3BA = do gry
2♥/♠ = 5. licytowana na 18-20 PC, NF
2BA = 18/19 PC na składzie zrównoważonym
PAS = do gry
3♣/♦ = 5. licytowana, ale możliwe i 6+♣, badzo słabe, do gry
3♥/♠! = krótkość, (1-3)-(4-5), GF+
3BA = do gry
* * * * *
Spróbujemy przedstawić tutaj parę przykładów.
Przykład 1 (M) - 15 lipca 2015 - Silny i bardzo silny
Wyjaśnienia wymaga odzywka 4♠. Otwierający pokazał przecież brak zatrzymania ♠. 4♠ to odzywka przejściowa, umożliwająca przejęcie inicjatywy przez Odpowiadającego. Wiadomo bowiem, że szlemik jest praktycznie przesądzony, gdyż siła miltonowa połączonych rąk to 32-34 PC. Mamy też pełną świadomość tego, że brak nam ♠K. Tylko będący w dużej potrzebie zalicytują szlema. Jak zwykle w turnieju na maksy ważną decyzją jest wybór miana ostatecznego kontraktu - za bezpieczne 6BA+1 otrzymywało się 88%, a za 6♥+1 wypłata wynosiła 77%. Większe różnice dotyczyły tych, którzy nie mieli szczęścia zrobić nadróbki - 6BA= dawało 64%, a 6♥= już tylko 44%.
.
dpowiadający może PASować albo licytować