strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Odpowiedzi na 1trefl Odpowiedź 1kier (K)

Odpowiedź 1kier (K)

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Odpowiedź 1kier (K)
Słaby z fitem
Słaby bez fitu
Silny z fitem
Silny bez fitu
Otwierający jest b.silny
Wszystkie strony

Odpowiedź 1 zawsze jest transferem na ♠. Obiecuje 4/5. w sile do 15 PC. 

W tym przedziale siły Odpowiadający nie ma rąk typu 4.♠ z 5+ młodszą lub 4-3-3-3 w sile 13+PC. Z pierwszymi odpowiada bowiem 2! (5. młodsza 13-15 PC) lub 2♣ (6+♣ 13+PC), a z drugimi 3BA!


* * * * *

Po tej odpowiedzi rebidy Otwierającego podyktowane są własną siłą oraz fitem w kolorze partnera bądź jego brakiem:

  • z siłą 12-14 PC i 3/4- fitem Otwierający przyjmuje transfer na wys. 1,
  • z siłą 15-17 PC i 4- fitem Otwierający przyjmuje transfer na wys. 2,
  • z siłą 18+PC i 3+fitem Otwierający licytuje pytanie 2,
  • z siłą 12-14 PC i bez fitu Otwierający licytuje 2♣,
  • z siłą 15-17 PC i bez fitu Otwierający licytuje 1BA,
  • z siłą 18+PC i bez fitu Otwierający licytuje 2 lub wyżej.

* * * * *

Przyjęcie przez Otwierającego transferu (po 1 licytuje 1♠) oznacza 3/4-fit i siłę 12-14 PC.

Pamiętajmy, że w tej sile Otwierający nie ma rąk zrównoważonych bez 4 starszej, bo wtedy otwiera 1BA. Nie ma też rąk typu (1-3)-4-5 i (1-x-x)-6+, bo wtedy otwiera 2♣. Jeśli ma tylko 3.♠ to musi mieć 4..

Z kolei Odpowiadający nie ma 4. - może mieć tylko 5. w tym kolorze (Sufler).

 (pas)
1♣  pas  
 1!   
pas   1(!) pas ?

PAS = 4/5.♠, w zasadzie bez 5., słabe

1BA! = 4.♠, konstruktywne sign-off

- to może być kontrakt ostateczny, ale też pozwala stronie Otwierającej zbilansować rozdanie i skontrować wchodzących przeciwników; kontra winna obiecywać 3+kart w kolorze przeciwnika

2♣ = 4.♠ i 5+♣ - propozycja kontraktu

2! = 1) 5. i 4/5.♠, słabe
            2)
5. i 4.♠, INV+

- szukanie kontraktu na ♦ raczej nie miałoby sensu, więc odzywka ma charakter sztuczny

2 ® = z 4.

PAS = wariant /1/

2♠/BA! =...można wykorzystać np, na wskazanie renonsu w młodszym

2♠! = Kombinatka, wariant /2/, INV+      

2BA! = automat

3♣/! = krótkość licytowana

3/4 = werdykt

3 = słaby kolor atutowy, INV

4 = do gry 

inne = .... IS

2♠ = z 4.♠

PAS = wariant /1/

2BA/3♥! =...można wykorzystać np, na wskazanie renonsu w młodszym

3♣/! = wariant /2/ - krótkość licytowana, INV

3♠ = wariant /2/ - bez krótkości

4♠ = do gry

inne = .... IS

2 = 5. i 5.♠, INV

PAS = 4., słabość

2♠ = 4., słabość, do gry

2BA! = zainteresowanie, pytanie o krótkość

3♣/! = krótkość licytowana

3/4/♠ = do gry

2♠(♂) = > BA, oczywyście 4.♠, INV

PAS = wybór

2/3BA/4♠ = do gry

3♣//(!) = wartości i średnia ręka, INV

2BA! = 5.♠ - Kombinatka
              1) nieznana krótkość, INV
                  2) na 15(14) PC, słaby kolor atutowy, GF

3♣! ® = pytanie

3//♠! = licytowana krótkość (3♠ = krótkość ♣), INV

3BA(!) = 15(14) PC, słaby kolor atutowy, NF

3♠ = słaba ręka, brak zainteresowania dograną

3♣//(! = 5.♠ i wartości w licytowanym kolorze, INV 

- wszystkie ręce z 5.♥ licytujemy przez 2♦! lub 2♥ Uwaga

3♠(♂) = 5.♠ na 13(14) PC, słaby kolor atutowy, INV

3BA(!) = 4.♠ na 13-15 PC, skład różny od 4-3-3-3  wówczas od razu odpowiadamy 3

4♣/! = krótkość, 5+ i 5+♠, 13-15 PC, IS

4 = 5. i 4.♠ bez krótkości, 13-15 PC  

4♠(♂) = 5.♠ na 14/15 PC

W drugim okrążeniu na wys. 2 nadal licytujemy transferami: 2 to transfer na , 2 jest transferem na ♠, oznaczającym już teraz 5.♠, a 2♠ jest transferem na BA

Kombinatka to autorska konwencja skonstruowana na bazie wywołania kombinbowanego, rozszerzona o informacje o kolorze atutowym.


* * * * *

Jeśli Otwierający z siłą 12-14 PC nie ma 3/4-fitu ♠, to musi mieć 2.♠ i 4.., co obiecuje też 4.♣, gdyż z 5.♣ otworzyłby 2♣.

Taki skład (dokładnie 2-4-3-4) precyzuje rebid 2♣. 

Ponieważ ręka Otwierającego została zdefiniowana bardzo dokładnie co do siły i składu, tj. 2-4-3-4, większość odzywek Odpowiadającego stanowi zapowiedź ostatecznego kontraktu, a część ma charakter inwitu.

(pas)  1♣ 
 pas  1
pas 2♣(!)  pas
?

PAS = do gry

2//♠/BA = do gry

3♣///♠ = uzgadnia kolor, INV

3BA/4/♠ = do gry


* * * * *

Na bezpośrednie podniesienie koloru transferu Otwierający musi mieć 4-fit ♠ i 15-17 PC.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas 2♠  pas
?

PAS = słaba ręka, do gry

2BA! = Kombinatka
               1) krótkość w bocznym kolorze, INV
                    2) GF ze słabym kolorem atutowym
                         3) krótkość w bocznym kolorze, IS  

3♣! =  zainteresowanie

3//♠! = licytowana krótkość (3♠ = krótkość ♣), INV

PAS/3/4♠ = werdykt Otwierającego

- każda zapowiedź Odpowiadajacego wskazuje na wariant /3/

3BA(!) = 4.♠ i słaby kolor atutowy - "PASuj lub zalicytuj 4♠", NF

4♣! = krótkość, IS

3♠ = ręka minimalna, do gry

3♣// = 4/5.♠ i wartości w licytowanym kolorze (w 3 możliwa nawet 5.), brak krótkości, INV

3♠(♂) = 4.♠, słaby kolor atutowy, INV

3BA/4♠ = do gry

4♣//! = renons

Uwaga: Przy sile Otwierającego 15-17 PC wykorzystujemy wywołanie kombinowane do wskazania przez Odpowiadającego singletona także z rękami bardzo silnymi. 


* * * * *

Otwierający z większą siłą (15-17 PC) bez 4.♠ nie przyjmuje transferu na wys. 1, wskazuje jednak nadwyżki rebidem 1BA. W sumie więc wygląda to tak, jakby dał takie otwarcie. Jego granczna ręka to  3-4-3-3 po składy bardziej niezrównoważone wkierunku dłuższych ♣.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas 1BA  pas
?

PAS = do gry, w zasadzie 4.♠ bez szans na końcówkę

2♣ = 4+♣, do gry

2! = 5. i 4.♠, F1

- ta sama konstrukcja, co po transferze na ♥

2(!) = 2/3. - do koloru

PAS = słaba ręka (5/6 PC)

2♠(!) ® = wywołanie z krótkością, INV

2BA! = automat

3♣/! = krótkość licytowana, INV+

3BA/3/4 = werdykt Otwierajacego

- każda zapowiedź Odpowiadającego oznacza wariant silny, IS

3 = 5. i 4.♠ bez krótkości, słabe , INV

3BA = 5. i 4.♠ bez krótkości, słaby kolor atutowy - "PASuj lub zalicytuj 4", NF

2BA(!) = 5. i 4.♠ bez krótkości, INV

2♠(!) = 3.♠, krótkość 

2BA(!) = 10+ kart w kolorach młodszych (6+♣), graniczna ręka to 2-1-4-6


2! = > 5.♠, F1

2♠! => BA (4.♠), INV

2BA! = 5. i 5.♠, INV

3♣/ = 4.♠ i 5+licytowana, INV

3 = 5. i 4.♠ bez krótkości, GF

3♠! = > 3BA

3BA = 5. i 5.♠ - wybierz końcówkę, GF

4♣/! = krótkość z 5. i 5.♠, IS



* * * * *

Jeżeli Otwierający ma b.silną rękę(18+PC) i fit ♠, to licytuje sztuczny rebid 2!. W ten sposób pyta o siłę ręki i jakość transferowanego koloru.

Ta autorska konwencja nosi nazwę Zawrotka. Podobieństwo do popularnej Odwrotki może być mocno mylące, bo odpowiedzi i dalsza licytacja są całkowicie inne.

Bez fitu Otwierający z zasady licytuje swój kolor lub BA, na różnej wysokości.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas ?

2! = Zawrotka

2 = 5., 18/19 PC

 

2BA = 18/19 PC bez 3-fitu ♠, może być z 5/6. młodszą, NF

3♣/ = 4.♠ i 5+ licytowana, GF+

3/(!) = ® fit, ale bez nadwyżek

3BA = do gry

inne = nadyżki siły, cue-bidy

3/♠! (z pominięciem koloru) = nadwyżki, uzgadnia k. młodszy i pyta o wartości

- próba uzgadniania 4.♥ mijałaby się z celem, więc 3♥ ma tylko sztuczne znaczenie

3BA = bez fitu i bez nadwyżek, 5/6. w drugim młodszym, nie wyklucza 4., NF

- ręce typu 2-3-(6-2) lub 1-4-(6-2) lub 2-4-(5-2) lub 1-4-(6-1), z którymi nie zalicytujemy rebidu 3♣/♦ z powodu braku siły

3 = 5. i 4/5.♠, 5/6 PC, INV/NF

3♠! => 3BA, sign-off

3BA! = 5.♠ i 5., GF+

3♣/ = 5+licytowana, 20/21 PC

3 = 6+, bez fitu ♠, 20/21 PC, INV

3♠ = bardzo silnie uzgadnia ♠, duża siła - "zalicytuj końcówkę już z jednym A lub K", INV

3BA = do gry  

Zawrotka to autorska konwencja skonstruowana na idei Odwrotki, o podobnym przeznaczeniu, ale diametralnie różnych rozwiązaniach.


Poprawiony: sobota, 18 kwietnia 2015 17:26  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.