strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Odpowiedzi na 1trefl Odpowiedż 1karo (K)

Odpowiedż 1karo (K)

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Odpowiedż 1karo (K)
Słaby z fitem
Słaby bez fitu
Silny z fitem
Silny bez fitu - 1pik
Silny bez fitu - 1BA
B.silny
Wszystkie strony

Odpowiedź 1 jest transferem na . Obiecuje 4/5. w sile do 15 PC.

Odpowiadający nie ma rąk typu 4. z 5+ młodszą lub 3-4-3-3 w sile 13-15 PC. Z pierwszymi odpowiada bowiem 2! (5. młodsza 13-15 PC) lub 2 (6+ 13+PC), a z drugimi 3!.

* * * * *

Rebidy Otwierającego podyktowane są siłą oraz posiadaniem bądź nie fitu , a mianowicie:

  • z siłą 12-14 PC i 3/4- fitem Otwierający przyjmuje transfer na wys. 1,
  • z siłą 15-17 PC i 4- fitem Otwierający przyjmuje transfer na wys. 2,
  • z siłą 18+PC i 3+fitem Otwierający licytuje pytanie 2,
  • z siłą 12-14 PC i bez fitu Otwierający licytuje 2♣,
  • z siłą 15-17 PC i bez 4-fitu Otwierający licytuje 1♠ (z 4.♠) lub 1BA,
  • z siłą 18+PC i bez fitu Otwierający licytuje 2 lub wyżej.

* * * * *

Przyjęcie przez Otwierającego transferu 1 (zalicytowanie 1) oznacza 3/4-fit i siłę 12-14 PC. 

Pamiętajmy, że Otwierający nie ma rąk zrównoważonych bez 4. starszej (z takimi rękami otwiera 1BA), ani rąk typu (1-3)-4-5 lub x-x-x-6+ (wtedy otwiera 2♣). Jeśli ma tylko 3. to musi mieć 4.♠, bo otwarcie 1♣ w tej sile zapewnia 4. starzszą.

(pas) 1♣  pas   1!  
pas 1(!) pas ?

PAS = słaba, nieukładowa ręka

1♠ = 4. i 4/5.♠, słabe, NF

- poszukiwanie lepszej częściówki (Otwierający może mieć tylko 3.♥)

PAS = mam 4.♠

2 = mam 4., do gry

1BA! = 4., konstruktywne sign-off (9/10 PC)

- to może być kontrakt ostateczny, ale też pozwala stronie Otwierającej zbilansować rozdanie i skontrować wchodzących przeciwników; kontra winna obiecywać 3+kart w kolorze przeciwnika

2♣ = 4. i 5+♣, do gry

- Otwierający ma 3/4.♣, więc przy uzgodnionych jako tako ♥ ma to sens tylko z 5+♣

2! = 1) słabe 5. (konstruktywny blok) lub
            2) 4. i 4.♠, INV
                3) 4.  na 11/12 PC (nie wyklucza 5. młodszej)

- zaletą tego rozwiązania jest utrzymywanie w niepewności LHO Otwierającego; po PASie Odpowiadającego decyzja co do wznowienia licytacji należy już tylko do drugiego obrońcy.

2 ® = automat

- Otwierający przyjął transfer, więc ma 3/4.♥

PAS = wariant /1/ - Odpowiadający jest słaby

2♠ = wariant /2/ - 4.♠, INV

PAS = 4.♠, dół otwarcia

2BA(!) = wartości w , średnia ręka, nie mówi, który kolor uzgadnia

- Odpowiadający wybiera wysokość kontraktu, Otwierający wybiera miano

3(!) = "chcę grać częściówkę"

PAS/3♠ = wybór koloru do gry

4(!) = "chcę grać końcówkę"

PAS/4♠ = wybór koloru do gry

3♣(!) = wartości w ♣, średnia ręka, nie mówi, który kolor uzgadnia

3/4(!) = wybór wysokości kontraktu

PAS/3/4♠ = wybór koloru do gry

3! = krótkość , nie mówi, który kolor uzgadnia

3/4(!) = wybór wysokości kontraktu

PAS/3/4♠ = wybór koloru do gry

3 = 4., słabość, do gry

3♠ = uzgadnia ♠, średnia ręka, INV

4/♠ = do gry

2BA = 4. bez 4.♠ na 11/12 PC

3♣/ = 4. i 5. licytowana, INV

2(♂) = 5., słaby kolor atutowy bez krótkości, INV 

2♠! =  5.♥  [Kombinatka]
              1) nieznana krótkość, INV
                  2) na 13-15 PC, słaby kolor atutowy, GF 

2BA! ® = pytanie

3♣//! = 11/12 PC i licytowana krótkość (3 = krótkość ♠) 

3BA = 5. na 15(14) PC, słaby kolor atutowy - "PASuj lub zalicytuj 4"

3 = brak zainteresowania dograną

 
Z 4. i 5.♠ INV/GF Odpowiadający licytuje rebid 2/3BA 
 

2BA! = 5.♠ i 4., INV

3♣/(!) = 5. i wartości w licytowanym kolorze, INV

3(♂) = 4. i 4.♠, GF

- jeśli to byłby inwit, to jak licytować GF?

3♠! = > 3BA, 4.,  skład różny od 3-4-3-3 - "wybierz 3BA lub 4"

3BA = 4. i 5.♠ na 13-15 PC  

4(♂) = 5., do gry

Rebid 2 Odpowiadającego zawsze jest transferem na .


* * * * *

Jeśli Otwierający z siłą 12-14 PC nie ma 3/4-fitu , to musi mieć 2. i 4.♠. Licytuje wówczas 2♣.  

Odzywka ta precyzyjnie definiuje jego rękę na 4-2-3-4 (z 5.♣ otworzyłby 2♣). W tej sytuacji Odpowiadajacy ma wszystkie informacje aby zalicytować kontrakt ostateczny lub zainwitować końcówkę. Jego intencje nietrudno odgadnąć.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas 2♣(!)  pas
?

PAS = do gry

2//♠/BA = do gry

3♣///♠ = uzgadnia kolor, INV

3BA/4/♠ = do gry


* * * * *

Otwierający z siłą 15-17 PC i 4-fitem uzgadnia ten kolor nieekonomicznie podnosząc licytację na 2. Uzgodnienie nie wyklucza 4.♠, ale to nie ma już większego znaczenia.

Odpowiadający może sPASować, zainwitować, zapowiedzieć końcówkę, albo próbować zainteresować Otwierającego grą premiową. Pamiętajmy, że jego siła może sięgać nawet 15 PC.

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 2
pas ?

PAS = słaba ręka

2♠! ® = Kombinatka
             1) krótkość w bocznym kolorze, INV
                  2) słaby kolor atutowy, GF  
                      3) krótkość w bocznym kolorze, IS  

2BA! ® = pytanie

3♣//! = licytowana krótkość (3 = krótkość ♠, tylko słabe), INV 

- 3♥ nie może być silne, bo grozi PAS

PAS/3/4 = werdykt Otwierającego

- każda zapowiedź Odpowiadającego oznacza wariant /3/ 

3♠! = krókość, wariant /3/, IS

3BA = 4. i słaby kolor atutowy - "PASuj lub zalicytuj 4", NF  

3 = brak zainteresowania dograną, jestem słaby

2BA! = 5-4-2-2 (bez krótkości), INV

3♣/(!) = 4/5. i wartości w licytowanym kolorze, brak krótkości, INV

3(♂) = 4., słaby kolor atutowy, INV  

3♠! => 3BA,  propozycja kontraktu, teoretycznie nie wyklucza 5.♠, do gry 

3BA! = 4. i 5.♠, góra odpowiedzi (13-15 PC), bez krótkości IS

4♣/(!) = que-bid honorowy, IS

- z krótkością przechodzimy przez  2♠ (wariant /3/ Kombinatki)

4 = do gry

Przy 15-17 PC u Otwierającego wykorzystujemy wywołanie kombinowane do wskazania przez Odpowiadającego krótkości także z rękami bardzo silnymi. 



* * * * *

Otwierający z większą siłą (15-17 PC) nie przyjmuje transferu na wys. 1, wskazując na nadwyżki rebidami 1♠ (z 4.♠) lub 1BA.

Uwaga:
Wykorzystamy rebid 1♠ dodatkowo na ręce silniejsze - do 18(19) PC. Typowa zapowiedź 2BA lokuje bowiem Otwierającego stosunkowo wysoko, a każda nieudana próba uzgodnienia ♠ przez Odpowiadającego wpędzałaby już w 3BA.

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 1♠
pas ?

PAS = 3/4-fit ♠ bez szans na końcówkę

1BA = do gry

Ponieważ Odpowiadający może mieć nawet 5., Otwierający z 3. może spróbować uzgodnić ten kolor, pod warunkiem jednak, że ma też 3.. Bez 3. może uzgodnić wprost kolor Odpowiadającego - 2.

2(!) = 3. i 3., tj. 4-3-3-3

2 = 3. bez 5.♦

2♠ = 4. i 3.♠

2BA = w zasadzie 2-4-4-3, ale nie jest wykluczone 2-4-3-4

2 = 3. bez 3. do gry

2♣ = 4+♣, do gry

2! => 5., F1

2 = 2/3.

PAS = słaba ręka

2♠! = Kombinatka, INV

2BA! ® = zainteresowanie

3♣//! = krótkość (3 = krótkość ♠), INV

3♠(!) = .......?

3BA = 5., słaby kolor, GF

3(!) = tylko 2. i min. siły

3BA = tylko 2., ale max. siły

2BA = bez 3.♠, INV

3♣/! = wartości, INV

3(!) = wartości w ♠, INV

3♠! = > 3BA, GF

2♠(!) = krótkość , 4-1-3-5

2BA(!) = krótkość , 4-1-2-6

2(!) = > BA, INV

2♠(♂) = z fitem ♠, 6/7 PC, INV

2BA! = z fitem - Kombinatka
             1) krótkość w bocznym kolorze, INV
                  2) słaby kolor atutowy, GF  
                      3) krótkość w bocznym kolorze, IS  

3♣! ® = pytanie

3/! = licytowana krótkość (3 = krótkość ♣), INV+ 

- Otwierający licytuje do wariantu /1/

PAS/3/4 = werdykt Otwierającego

- każda zapowiedź Odpowiadającego oznacza wariant /3/ 

3! = krókość ♣, wariant /3/ (Odpowiadający ma przecież 4.), IS  

3♠ = z fitem ♠, słaby kolor atutowy, INV

3BA = 4. i słaby kolor atutowy - "PASuj lub zalicytuj 4", NF  

3 = brak zainteresowania dograną, jestem słaby

3♣//! = 4/5. i wartości w licytowanym kolorze, brak krótkości, INV

3♠! = > bez fitu ♠, 3BA

3BA! = fit ♠, IS

- w zasadzie powinno obiecywać wysokie honory w obu młodszych i ostrzegać przed słabym kolorem ♥

4♣//! = que-bidy honorowe , 4/5.♠, IS

- brak krótkości, z którymi przechodzimy przez 2BA

4♠ = do gry

Z 5. bez 4.♠ Odpowiadający zawsze licytuje powtórny transfer 2


* * * * *

Bez 4. starszej Otwierający licytuje 1BA. Nadal jest spora szansa na to, że ma 3..

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 1BA
pas ?

PAS = bez szans na końcówkę

2♣ = 4+♣, do gry

2! => 5., F1

- nie wyklucza 4.♠ z bardzo słabą ręką

2 = 2/3. - do koloru

PAS = bez widoku na końcówkę

2♠! ® = wywołanie z krótkością -  to też Kombinatka!, INV

2BA! ® = automat

3♣//! = krótkość licytowana (3= krótkość ♠), w zasadzie z 3., INV

PAS/3/4 = werdykt Otwierającego

- każda zapowiedź Odpowiadającego oznacza wariant /3/ 

3 = bez entuzjazmu, także z 2., sign-off

3BA = 2., nadwyżki siły

2BA = 5., bez krótkości, INV

3 = 5. i słaby kolor atutowy, bez krótkości, INV

3BA = 5. bez krótkości, GF

2♠(!) = 3.♠, krótkość 

- na wypadek, gdyby Odpowiadający miał 4.♠ z bardzo słabą ręką (do 4 PC)

2BA(!) = min. 10-kart w kolorach młodszych (6+♣), graniczna ręka to 2-1-4-6


2 = 4/5.♠ i 4. - "zagrajmy na 7 atutach", słabe

- z 3.♠ Otwierający zawsze wybiera 2♠

2♠! = > BA, INV

2BA! = 4. i 5.♠, INV

3♣/ = 4. i 5+licytowana, INV

3 = 4. i 4.♠ - "zagrajmy na 7 atutach lub 3BA", INV

3♠! = > 3BA, GF

3BA! = 4.i 5.♠ - "PASuj lub popraw na 4♠", NF

Po 1BA z 5. i każdą siłą Odpowiadający licytuje powtórny transfer 2


* * * * *

Jeżeli Otwierający ma b.silną rękę(18+PC) i fit , to licytuje sztuczny rebid 2!. W ten sposób pyta o siłę ręki i jakość transferowanego koloru. Nie obiecuje jednak w 100%  fitu.

Bez fitu Otwierający ma możliwość zalicytowania swojego koloru lub BA, na różnej wysokości.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas ?

2! = Zawrotka

2= 5.♠, 18/19 PC

 

2BA = 18/19 PC bez 3-fitu i bez 4.♠ (z 4. dajemy rebid 1♠), może być z 5/6. młodszą, NF

Wariant starszy, bardziej skomplikowany, zawarty jest w opisie otwarcia 1♣

3♣/ = 4. i 5+ licytowana, GF+  Nowość!

3/(!) = ® fit, ale bez nadwyżek

3BA = do gry

inne = nadyżki siły (11/12 PC), cue-bidy

3/♠! (2. szczeble wyżej) = sztuczne, nadwyżki, uzgadnia k. młodszy i pyta o wartości

3BA = bez fitu i bez nadwyżek

- ręka typu 3-2-(6-2), z którą nie zalicytujemy rebidu 3♣/ z powodu braku siły

3(!) = > 5.♠ i 4., 5/6 PC, INV/F1

3♠! => 3BA, sign-off

3BA! = 5.♠ i 4., GF+   Nowość!

3♣/ = 5+licytowana, 20/21 PC

3 = bardzo silnie uzgadnia - "zalicytuj końcówkę już z jednym A lub K", INV+

- nie warto nadużywać tego rozwiązania, gdyż można przejść przez Zawrotę, jednak jej wadą w tej sekwencji jest to, że b.słaby Odpowiadający zajmie kolor licytując 2♥

PAS = bez wartości

3♠/4♣/! = cue-bid

3BA! = wartości w obu młodszych

4 = słaby, do gry

inne = cue-bidy

3♠ = 6+♠, bez fitu , 20/21 PC, INV

3BA = do gry

* * * * *

Poprawiony: niedziela, 19 kwietnia 2015 14:31  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.