Licytacja po otwarciu 1♥ w opracowaniu opartym o opis systemu Grand Master wg książki Krzysztofa Jassema "Wspólny Język 2015".
* * * * *
Przedziały siły dla tego otwarcia to 12-17 PC po partii i 10-17 PC przed partią.
Otwarcie przed partią już od 10 PC!
Odpowiednio, przedziały:
- słaby, to 12-14 PC i 10-13 PC,
- silny, to 15-17 PC i 14-17 PC.
Przy otwarciu przedpartyjnym rozpiętość siły sięga 8. punktów, a w konsekwencji oba przedziały są 4-punktowe.
Duży przedział siły w założeniach przedpartyjnych pociąga za sobą potrzebę poszerzenia oferty odzywek inwitujących. Możliwe jest przy tym wiele rozwiązań.
Przykładowo, możemy podzielić zakres 10-17 PC na cztery przedziały siły: 10/11 PC, 12/13 PC, 14/15 PC i 16/17 PC i zaadresować odpowiednio odpowiedzi do 3-ch ostatnich, gdyż z siłą 10/11 PC Otwierający nie przyjmie żadnego inwitu (wróci na kolor otwarcia).
Potrzebne są nam zatem 3. odpowiedzi inwitujące, z siłą:
- 12/13 PC - Otwierający przyjmie inwit z siłą 12/13 PC,
- 10/11 PC - Otwierający przyjmie inwit już z siłą 14+ PC,
- 8/9 PC - Otwierający przyjmie inwit z siłą 16/17 PC.
Ostatni przedział można włączyć do prostego podniesienia koloru na wys. 2.
W zasadzie przed partią dokładnie taką siłę obiecuje Odpowiadający. - tylko z siłą 16/17 PC Otwierający ma więc prostą decyzję - z siłą 16/17 PC zalicytuje końcówkę, z mniejszą PAS.
UWAGA! W założeniach przedpartyjnych podniesienie obiecuje 8/9 PC, więc
Pozostałe ręce (10-13 PC) możemy włączyć do odpowiedzi 2BA.
Dając rebid Otwierający:
- z min. (10/11 PC) wróci na kolor otwarcia,
- z 12/13 PC zalicytuje przejściową odzywkę (3♣/♦),
- a z 14-17 PC zalicytuje końcówkę.
Należy zaznaczyć, że dla uproszczenia posługujemy się samą siłą, ale w praktyce należy odpowiednio oszacować możliwości układowe na obu rękach.
W założeniach popartyjnych przedział siły Otwierającego jest mniejszy, zatem sytuacja jest nieco prostsza i po odpowiedzi 2BA Otwierający ma w zasadzie dwa rebidy - powrót na kolor otwarcia i zalicytowanie końcówki.
Przy podniesieniu na 2 w kolor Odpowiadający może mieć szerszy przedział siły, więc Otwierający podniesie uzgodniony kolor na wys. 3 z siłą 16/17 PC.
W dalszej części, aby skrócić opis, będziemy stosowali oznaczenie dwuwariantowe, np. 12-14/10-13 PC.
1♠ = 4+♠
1BA = 12-14/10-13 PC
PAS = do gry
2♣/♦! = podwójny magister
2♥ = 5.♠ i 3.♥ 6-9 PC
2♠ = sign-off
2♣ = ręce, z którym otworzylibyśmy 2♣ Precision (dziwne, z 5.♥ ?!)
2♦! = tani transfer (zalicytuj 2♥)
2♥ = 2/3.♥, lepsze niż 2♦
2♠/BA/3♣/♥ = INV
3♦ = sign-off na ♦
2♥ = 6.♥, 12-14 PC
2♠ = 4.♠, dół otwarcia
PAS = wariant /2/ z 3.♠
2BA = wariant /2/ do gry
- w związku z zajęciem 1BA przed partią na słabe ręce z fitem, odpowiedź 1♠ w tych założeniach rozszerzamy o wariant:
__2/ jak 1BA, tj. w sile 7-11 PC bez fitu, z mniejszą siłą wskazana 3.♠
- jeśli Otwierający podniesie na 2/3♠ to zejdziemy na BA
- po słabych rebidach stać nas maksymalnie na inwit
Przed partią 1BA zmienia znaczenie, obiecuje fit w kolorze otwarcia
1BA(!) = 7-11 PC bez fitu / 3-7 PC z 3-fitem Uwaga! Uwaga!
- do rozważenia, czy nie ustawić odpowiedzi 1BA i 2 w młodszy jak w propozycji do otwarcia 1pik. Ale to można zrobić zawsze, jeśli tam się sprawdzi.
po partii
- wysoka górna granica siły, dla wielu rąk Otwierającego (głównie z przedziału 15-17 PC) potencjalna szansa na końcówkę, więc dalsza licytacja podporządkowana jest temu celowi.
Propozycje:
PAS/2♥ = zupełne minimum
2♣/♦(!) = 3+licytowany, 14-17 PC, NF
PAS/2♥ = min. do gry
2♠! = 5+ w drugim młodszym, 8/9 PC
2BA = inne 8/9 PC, NF
3♣/♦ = 4+licytowany, 8/9 PC
3BA = 10/11 PC, do gry
2♠ = 4.♠ 16/17 PC
2BA = 16/17 PC
3♥ = 6.♥ kolor przestrzelony, 16/17 PC
4♥ = 6.♥ ładny kolor, 16/17 PC
przed partią (3-7 PC z 3-fitem)
- praktycznie bez szans na końcówkę, decyzja do jakiej wysokości licytować w całości spoczywa na Otwierającym.
- takie założenie każe szukać innych rozwiązań dla rak z przedziału 7-11 PC bez fitu w kolorze otwarcia. Ten wariant został dodany do odpowiedzi 1♠.
2♣ = 5+♣ na 10+PC, F1
- pytanie: czy po otwarciu na 3/4. ręku gramy Drury?
- pamiętajmy, że przed partią Otwierający może mieć nawet 10 PC
2♦(!) = przejściowe, słaba ręka do 14 PC bez fitu ♣, nie obiecuje ♦, nie wyklucza 4.♠
2♥ = 6.♥, 10-12 PC
2BA = (14)15-17 PC
3♣(!) = 5.♥ min. siły z 3+fitem ♣, NF zob. bezpieczne podniesienie
3♦/♠! = Splinter z 4-fitem ♣
2♦ = 5+♦ na 10+PC, F1
2♥ = 6-10 / 8-11 P C Uwaga!
- na tym poziomie następuje wyrównanie siły rąk związane z różnicami w sile otwarcia po- i przed partią
- dolny przedział siły połączonych rąk: 18 PC (po partii 12+6, przed partią 10+8)
- górny przedział siły połączonych rąk, jeśli Otwierający jest w słabszym przedziale: 24 PC (po partii 14+10, przed partią 13+11)
- z nadwyżkami Otwierający ma nadal szanse zagrania końcówki i powinien licytować dalej; w tej roli dobrze sprawdza się wywołanie kombinowane.
przykład
2♠! = 5-4 na młodszych, 10-12 PC Uwaga!
2BA! = "wskaż dłuższy kolor"
3♣/♦/♥/BA = do gry
Spory arsenał inwitów, więc warto umieć je rozróżnić
2BA(!) = inwit z fitem ♥
3♣! = blok-inwit, niezłe podniesienie z 4-fitem Uwaga! przykład
3♦! = 4-fit i dowolna krótkość, słaby (9-12 PC) Uwaga!
3♥(!) = wskaż krótkość (?)
- trochę to dziwne, gdyż przesądza końcówkę.. co jak trafi do słabego? Wolałbym tak wskazać minimum
3♠! = tak wolałbym się pytać o krótkość
3BA! ... = krótkość ♠ itd.
Ogólnie problemem jest spory przedział punktowy Odpowiadającego i brak miejsca na wymianę informacji.
- propozycja polega na pokazaniu koloru krótkości z rękami inwitującymi słabo - bezpośrednio 3♣/♦! lub pośrednio - do odpowiedzi 2BA dodano ręce z krótkością ♠
2BA! = inwit ogólny (10-12 PC / 10-13 PC) lub słaby (8/9 PC) z krótkością w ♠
- siła inwitu zależna od minimalnej siły otwarcia i pozycji, na której licytuje Odpowiadający - 11/12 PC / 12/13 PC
3♣! = zainteresowanie, ręka lepsza od minimalnej
3♦! = średnia siła inwitu (10/11 PC)
3♥ = minimum inwitu (8/9 PC z krótkością w ♠)
4♥ = maksimum (12/13 PC)
3♦! = zainteresowanie, jeśli masz wariant z krótkością ♠, średnia siła
3♥ = negat, ręka minimalna (12/13 PC / 10/11 PC)
4♥ = przyjęcie inwitu - góra (16/17 PC)
3♣/♦! = inwit w sile 8/9 PC i z krótkością w licytowanym kolorze młodszym
3♥ = blok przykład
3♠/BA/4♣! = Splintery (3BA na ♦)
4♦! = bilansowe podniesienie ♥ Uwaga!
4♥ = blokujące podniesienie ♥