Licytacja po otwarciu 1♠ w opracowaniu opartym o opis systemu Grand Master z książki Krzysztofa Jassema "Wspólny Język 2015".
* * * * *
Przedziały siły dla tego otwarcia to 12-17 PC po partii i 10-17 PC przed partią.
Odpowiednio, przedziały: słaby, to 12-14 PC i 10-13 PC oraz silny, to 15-17 PC i 14-17 PC.
W dalszej części, aby skrócić opis, będziemy stosowali oznaczenie dwuwariantowe, np. 12-14/10-13 PC.
1BA = 7-11 PC bez fitu / 3-7 PC z 3-fitem
po partii
- wysoka górna granica siły (11 PC), więc dla wielu rąk Otwierającego (głównie z przedziału 14/15-17 PC) istnieje potencjalna szansa na końcówkę; dalsza licytacja podporządkowana jest temu celowi.
Propozycje:
PAS/2♠ = minimum
2♣/♦/♥(!) = 3+licytowany (4+♥), 14-17 PC, NF
PAS/2♠ = min. do gry
2♥ (po 2♣/♦) = 4+♥, 8/9 PC
2BA = inne 8/9 PC, NF
3♣/♦/♥ ♂ = 4+licytowany, 8/9 PC
3BA = 10/11 PC, do gry
2BA = 16/17 PC
3♣/♦ = 5. licytowana, 16/17 PC
3♥ = 5+♠ i 5.♥, 14/15 PC
3♠ = 6.♠ kolor przestrzelony, 16/17 PC
4♥ = 5+♠ i 5.♥, 16/17 PC
4♠ = 6.♠ ładny kolor, 16/17 PC przykład
przed partią (3-7 PC z 3-fitem)
- praktycznie bez szans na końcówkę, decyzja do jakiej wysokości licytować w całości spoczywa na Otwierającym.
- takie założenie każe szukać innych rozwiązań dla rąk z przedziału 7-11 PC bez fitu w kolorze otwarcia.
Czy jesteśmy do tego przygotowani? Rozwiązaniem jest propozycja sformułowana w kolejnej zakładce...
Rozwiązanie polega na nadaniu innego znaczenia odpowiedzi 1BA i odpowiedziom wyższym.
Wykorzystany w nim został mechanizm opisany na tych stronach w konwencji Szuflada.
1BA! = 1/ 5+♣ słabe,
________2/ 4+♣ i 4.♥ słabe lub
___________3/ 3-7 PC z 3-fitem ♠, NF
- ogólnie słabizna zorientowana na ♣
PAS = bez widoków na lepszy kontrakt (krótkie ♣)
2♣(!) = 3+♣ do koloru
PAS/PAS/2♠ = odpowiednio do ww. wariantów
2♦/♥ = 4+ licytowana bez 3.♣, 15-17 PC lub słabszy układ
2♠ = powrót na kolor otwarcia zawsze oznacza wariant /3/ b. słaby z fitem ♠
2♠ = 6.♠, raczej bez 3.♣ i karty na 2♦/♥
2♣(!) => 2♦, 1/ 5+♦ słabe,
____________2/ 4.♥, lepsze niż ♦ lub
_______________3/ 5+♣ na 10+PC, także z fitem ♠, F1
- ogólnie słabe na ♦ lub lepsze ręce poszukujące szans w ♥ lub ♣, a nawet w 3BA
2♦(!) = do koloru
PAS = wariant /1/
2♥ = wariant /2/, NF
2♠ = wariant /3/ 5+♣ z fitem ♠, 10(11) PC
2BA = 5+♣ na 10/11 bez fitu ♠, NF
3♣ = 5+♣ na 12+PC bez fitu ♠, GF
3♦/♥! = Splinter, wariant /3/ na ♣ z fitem ♠, F1
3♠ = wariant /3/ 5+♣ z fitem ♠, 11(12) PC
4♠ = do gry, wariant /3/ - 5+♣ z fitem ♠
2♥ = 5.♠ i 4+♥ licytowana bez 3.♦, 15-17 PC
2♠ = 6.♠, raczej bez 3.♦ i karty na 2♥
przykład przykład przykład
2♦(!) => 2♥, 1/ 5+♥ słabe lub
____________2/ 5+♦ na 10+PC, także z fitem ♠, F1
- wariant ze słabym longerem ♥ zawsze może się przydać, potem już tylko lepiej
2♥ (!) = do koloru
PAS = wariant /1/
2♠ = wariant /2/ 5+♦ z fitem ♠, F1
2BA = 5+♣ na 10/11 bez fitu ♠, NF
3♣ = 5+♣ na 12+PC bez fitu ♠, GF
2♠ = do 14 PC bez fitu ♥
2BA = 15-17 PC bez fitu ♥
3♥ (!) = 4-fit ♥, 15-17 PC
2♥ = 5+♥ na 10+ PC
2♠ = dół otwarcia 12-14/10-13 PC, nic o ♥
2BA = (14)15-17 PC bez fitu ♥
3♣/♦! = Splinter z fitem ♥
3♥ = fit ♥, (14)15-17 PC
itd..
2♣ = 10+PC, F1
2♦/♥ = 4+♦/♥, 12-14/10-13 PC
2♠ = 6.♠, 10-12 PC przykład
2BA = (14)15-17 PC
3♣ = 3+fit ♣ i dolny przedział siły, NF
3♦! = Splinter z fitem ♣
2♦ = 10+PC, F1
2♥ = 4+♥, 12-14/10-13 PC
2♠ = 6.♠, 10-12 PC
2BA = 15-17/14-17 PC zatrzymanie ♥
- różnica pomiędzy 2BA i 3♣ powinna leżeć w zatrzymaniu ♥
3♣(!) = obawa o zatrzymanie ♥
3♦ = fit ♦, min., NF przykład
2♥ = 10+PC, F1
2♠ = 5+♠ min. otwarcia
2BA = góra, mogą być 3.♥
3BA! = Splinter w młodszy z 3-fitem ♥
4♣! = pyta
4♣/♦! = Splinter z 4-fitem
2♠! = 6-10/8-11 PC (przed partią słabszy fit przełożony do 1BA)
2BA(!) = inwit z fitem ♠
2BA! = inwit ogólny z fitem ♠
- siła inwitu zależna od minimalnej siły otwarcia i pozycji, na której licytuje Odpowiadający - 11/12 PC / 12/13 PC
3♣/♦/♥! = inwit z krótkością w kolorze licytowanym
3♣! = blok-inwit, niezłe podniesienie z 4-fitem
3♦! = 4-fit i dowolna krótkość, słaby (9-12 PC)
3♥! = wskaż krótkość
3♠/BA/4♣/♦! = krótkość (3BA - krótkość ♥)
3♠ = minimum, NF
3♥! = Splinter ♥
3♠ = blok
3BA/4♣! = Splintery (3BA na ♦)
4♦! = bilansowe podniesienie ♠
4♥ = do gry
4♠ = blokujące podniesienie ♠