Spis treści |
---|
Otwarcie 2 trefl |
Licytujemy dalej |
Po interwencji przeciwnika |
Wszystkie strony |
2♣ w WuJu i Traserze otwieramy z rękami:
1) 12(11)-15 PC, Precision, 5+♣ i 4.♥/♠
2) 10-15 PC, 6+♣ możliwa 4.♦ na III/IV ręku może być tylko 5.♣
3) 15-17 PC, 5.♣ i 4.♦ bez 4.starszej UWAGA! to nie jest powszechny standard.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zawarte tu rozwiązania zastosować w całości lub w części w innych systemach, także w WJ.
Pkt 1 i 2 to otwarcie z systemu Precision (bardzo powszechne w Polsce), pkt 3 dodany na własny użytek.
(pas) | 2♣ |
pas |
? |
2♦! ® = relay, forsuje do 3♣;
- w ten sposób licytujemy też ręce w sile forującej do dogranej z własnym kolorem starszym; nie obiecuje starszej 4.!
2♥/♠ = kolor 5+, NF
2BA! = 1/ słabe z fitem ♣ albo
2/ forsująca do dogranej dwukolorówka 5+-5+ bez ♣;
3♣ = inwitujące, 9-11 PC z fitem ♣ bez 4.♥/♠
3♦/♥/♠ = inwitujące z niezłym kolorem 6+
Po odpowiedzi 2♦ i pokazaniu przez Otwierającego 4. starszej oraz kolejnym pytaniu - o układ w kolorach bocznych - praktycznie możliwe są wszystkie scenariusze, jaki kolor będzie grany. Otwierający musi jednak wiedzieć, jak odpowiadać na pytanie o wartości i na jaką zapowiedź ostateczną ma spasować.
Najprościej jest przyjąć, że:
każdy kolor (nie 3/4BA!) jest relayem, który uzgadnia kolor w kolejności od najdłuższego, a przy równej długości od starszego.
Przyjmujemy, że każda taka zapowiedź ma na celu zbadanie szans gry w strefie szlemowej i forsuje do dogranej. Otwierający w odpowiedzi licytuje najbliższy cue-bid.
Cue-bidem przejściowo może być również 3BA, jeżeli taki szczebel daje sporą oszczędność w pomijaniu kolejnych kolorów.
Odpowiadający może zdecydować o ostatecznym kontrakcie nie wskazując po drodze uzgodnionego koloru, wtedy:
każda bezpośrednia zapowiedź Odpowiadającego na wysokości dogranej, z pominięciem wskazania koloru uzgodnionego, jest kończąca.
Teraz zobaczmy jak to działa.
* * * * *
Przykład 1
(pas) | 2♣ | pas |
2♦! |
pas | 2♥ | pas | 2♠! |
pas | 2BA!(4-4-0-5) | pas | ? |
3♣ = uzgadnia ♣
3♦! = uzgadnia ♠
3♥ = uzgadnia ♥
3♠! = samodzielny kolor ♦
3BA = sign-off (prawdopodobnie na ♦)
4♣/♦ = ???
4♥/♠ = do gry
* * * * *
Przykład 2
(pas) | 2♣ | pas |
2♦! |
pas | 2♥ | pas | 2♠! |
pas | 3♦! (3-4-1-5) | pas | ? |
3♥! = uzgadnia ♣
3♠! = uzgadnia ♥
3BA = sign-off
4♣! = uzgadnia ♠
4♦ = uzgadnia samodzielny kolor ♦
* * * * *
Przykład 3
(pas) |
2♣ | pas |
2♦ |
pas | 2♥ | pas | 2♠ |
pas | 3♥! !(2-4-2-5) | pas | ? |
3♠! = uzgadnia ♣
3BA = sign-off
4♣! = uzgadnia ♥
4♦! = uzgadnia ♠
4♥! = uzgadnia ♦
4♠ = sign-off
A co, jeśli przeciwnik wchodzi do licytacji?
Gdyby to był Obrońca I, to przyjął się następujący zestaw środków postępowania:
(pas) | 2♣ |
ktr |
? |
rktr = 11+PC na dowolnym składzie
2♦/♥/♠ = naturalne, NF
2BA! = inwit z fitem ♣
3/4/5♣ = blokujące podniesienie
3♦/♥/♠ = kolor + fit ♣, inwitujące
(pas) | 2♣ |
2♦/♥/♠ | ? |
ktr = 8+PC negatywna
2♥/♠ = naturalne, NF
2BA! = pytanie o skład, GF
3♣ = 7-10 PC z fitem
3♦/♥/♠(bez przeskoku) = naturalne, F1
3♦/♥/♠! (KP) = pytanie o zatrzymanie, F1
3♥/♠ (z przeskokiem) = naturalne 6+, GF
3BA = do gry
4/5♣ = blok
« poprzednia | następna » |
---|