Spis treści |
---|
Splinter |
Wersja mini (Duo) |
Po otwarciu 1 kier |
Po otwarciu 1 pik |
Wszystkie strony |
Splinterem nazywamy zalicytowanie nowego koloru z podwójnym (zwykle) przeskokiem. Odzywka ta wskazuje krótkość w licytowanym kolorze i uzgadnia kolor partnera z fitem 4+.
Splinter, co do zasady, jest sugestią aspiracji szlemikowych (zapewnia pełny bilans do dogranej). Tutaj opiszemy też jeszcze słabszą wersję, której celem jest osiągnięcie dogranej.
* * * * *
W przypadku, gdy Splinter trafia do wyłączenia, wygranie szlemika może umożliwić połączona siła rąk już od 26 PC, a przeciętnie będzie to około 28 PC.
Dla siły otwarcia ze strefy 12–14 PC siła Splintera dająca szansę na szlemika waha się więc w okolicach 15 PC (14-16 PC).
Dla siły otwarcia ze strefy 15–17 PC siła Splintera waha się w okolicach 12 PC (11-13 PC).
Powszechnie stosowane są dwa Splintery - silny (z siłą 14-16 PC) i słaby (z siłą 11-13 PC).
Dla naszych potrzeb ograniczymy jednak ten rozrzut. Dla rąk w sile 14+PC, także z krótkością, wykorzystamy pomysł na forsujące 2BA, a konkretnie udoskonaloną wersję tej konwencji pn. "Ostatnie 2BA". Dzięki temu podzielimy siłę Splinterów, o których mowa, na 10/11 PC i 12/13 PC, co daje nam już bardzo przyzwoitą precyzję.
Przy silnym Splinterze krótkość wskazujemy bezpośrednio, w słabym Splinterze krótkość sygnalizujemy w pierwszym okrążeniu ogólnie, i tak np.:
1♥ – 4♣/♦! = silny Splinter (12/13 PC i odpowiednio: krótkość ♣/♦)
1♥ – 3BA! = silny Splinter – krótkość ♠
1♥ – 3♠! = słaby Splinter (10/11 PC); nieznana krótkość; Otwierający może zapytać o krótkość licytując 3BA!
1♠ – 3BA! = słaby Splinter; Otwierający z bardzo silną ręką może zapytać o nią przez 4♣! (odpowiedź 4♠ oznacza krótkość ♣), a ze słabszą ręką zalicytować od razu 4♠.
Jeżeli Splinter oparty na słabszym przedziale (10/11 PC) trafi na słabe otwarcie (12-14 PC) poszukiwanie szlemika obarczone jest z reguły zbyt dużym ryzykiem.
Wtedy, w zasadzie z założenia, licytujemy końcówkę, wyrażając brak zainteresowania dalszą wymianą informacji, która bardziej może się przydać przeciwnikom niż nam.
Inaczej jest w przypadku silnego Splintera. Tutaj wyłączenie może dawać szanse na grę premiową. Zobaczmy na przykładach, jak te ustalenia mogą działać.
Przykład - 10 lipca 2011 - silny Splinter
Wyłączenie to duży potencjał. Nawet minimum siły daje szansę na grę premiową.
Przykład - 14 maja 2012 - Splinter naprawdę silny
Bardzo porządna ręka.
Przykład - 14 maja 2012 - Splinter nieco słabszy
Jak widać roboty na BBO nie licytują tylko silnych splinterów, mogą być nieco słabsze.
Przykład - 16 listopada 2012 - dalsze okrążenia
Splintera można dać nie tylko jako odpowiedź na pierwszą odzywkę partnera. Można go zalicytować i w dalszych okrążeniach licytacji.
« poprzednia | następna » |
---|