Licytacja po otwarciu 1♣ w opracowaniu opartym o opis systemu Grand Master z książki Krzysztofa Jassema "Wspólny Język 2015".
* * * * *
Otwarcie 1♣ przejmuje ręce z otwarcia 2♣ Precision oraz ręce, z którymi otwieraliśmy 1♦ z 4. w tym kolorze. Otwieramy tak nawet ze składem 4-4-4-1.
Siła tego otwarcia zaczyna się od 12 PC, niezależnie od założeń.
1♣ |
pas |
? |
1♦ = 1/ 0-6(7) PC na dowolnym (7 PC bez 4. starszych) lub
_______2/ 8-11 PC na młodszym lub obu młodszych
...
1♥ = lepszy starszy (3/4. licytowany) 12-19 PC (możliwa 5. w sile 18/19 PC)
1♠ = lepszy starszy (3/4. licytowany) 12-19 PC (możliwa 5. w sile 18/19 PC)
1BA = 18-20 PC układ bezatutowy
2♣ = 5+♣, 12-17 PC
2♦! = GF+
2♥/♠ = 5+ licytowany na 20-23 PC, NF
2BA = 21-23 PC układ bezatutowy
3♣/♦ = 6+ licytowany na 18-23 PC
- wątpliwości budzi aż tak duży przedział siły
- ręka prawdopodobnie zawiera kolor lukowy, co sygnalizuje problemy z BA
3♥(!) = dwukolorówka z ♥, GF
3♠(!) = dwukolorówka z ♠, GF
4♣(!) = dwukolorówka na młodszych, GF
3BA = solidny młodszy, do gry
1kier
1♥ = lepszy starszy (3+ licytowany) 12-19 PC (możliwa 5. w sile 18/19 PC)
PAS = 0-4 PC
1♠ = 4+♠
1BA = 5/6 PC
2♣ = 5+♣, do gry
2♦ = 18/19 PC, (4/5-5) w ♦ i ♥
2♥ = 5.♥, 18/19 PC
3♣ = 5+♣ i 4+♥, 18/19 PC
1pik
1♠ = lepszy starszy (3+ licytowany) 12-19 PC (możliwa 5. w sile 18/19 PC)
PAS = min.
1BA = 5/6 PC
2♣ = 5+♣, do gry
2♦ = 18/19 PC, (4/5-5) w ♦ i ♠
2♥ = 5.♠ i 4+♥, 18/19 PC
3♣ = 5+♣ i 4+♠, 18/19 PC
1BA
2♣! = Stayman
2♦/♥! = transfery
2♠! => ♣
2BA = INV
3♣! = > ♦
3♦ = 5+♦, INV
3♥/♠! = krótkość, 5431
2karo
2♦! = GF+
2♥! = brak innej odzywki
2♠! = na młodszych lub młodszym (wariant /2/), co najmniej 2.K
2BA! = pyta
3♣/♦ = naturalne 6+
3♥/♠! = dwukolorówka w wariancie /2/, krótkość
2BA(?) = skład zrównoważony, co najmniej 2. K
- mieści się wariant /1/ na 6/7 PC lub wariant /2/ z 5. młodszą 8/9 PC
- wątpliwość budzi zajmowanie BA z tak słabej ręki
3♣/♦/♥/♠ = naturalne na dobrej 6+ - wariant /1/
- OK, ale 3♥/♠ ustawia kontrakt ze złej ręki, więc lepiej byłoby przyjąć wskazanie odwrotnie
2BA
2BA = 21-23 PC układ bezatutowy
3♣! = Stayman
3♠! = oba młodsze (7-11 PC)
4♣/♦ = 6+licytowany, 7+PC
3kier
3♥(!) = dwukolorówka z ♥, GF
3♠(!) = lepsze ♠ (do koloru)
3BA! = pyta o młodszy
- dziwne, bo Otwierający może mieć ♠!
4♣/♦! = cue-bid, uzgadnia ♥
...
1♥ = 3+♥ praktycznie 12-14 PC, możliwy skład niezrównoważony 18/19 PC
1♠ = 3/4.♠ praktycznie 12-14 PC, możliwy skład niezrównoważony 18/19 PC
1BA = 18-20 PC, możliwa 5. starsza w składzie zrównoważonym
2♣ = 5/6+♣, 12-17 PC
2♦! = GF+ także b. silny monokolor
2♥/♠ = 5/6. licytowana na 20/21PC, NF
- z 6. także w sile 18/19 PC
2BA = 21-23 PC, możliwa 5. starsza w składzie zrównoważonym
3♣/♦ = 6+ licytowany na 18+PC
3♥(!) = dwukolorówka z ♥, GF
3♠(!) = dwukolorówka z ♠, GF
4♣(!) = dwukolorówka na młodszych, GF
3BA = solidny młodszy, do gry
1kier
1♥ = 3+♥ do 19 PC, a praktycznie lepszy starszy 3/4.♥, 12-14 PC
PAS = gramy to
1BA = 5/6(7) PC
PAS = do 17 PC bez 5., w tym składy (4-4-4-1)
2♣ = 4.♥ i 5+♣, do 17 PC, do gry
2♦ = 18/19 PC, (4/5-5) w ♦ i ♥
2♥ = 5.♥, 18/19 PC
2♠ = 5.♥ i 4.♠, 18/19 PC
2BA(!) = 1-4-4-4, 18/19 PC
3♣ = 5+♣ i 4/5.♥, 18/19 PC
2♥ = 4.♥ na 5/6 PC
1pik
1♠ = 4+♠ do 19 PC, a praktycznie lepszy starszy 3/4.♠, 12-14 PC
PAS = gramy to
1BA = 5/6(7) PC
PAS = do 17 PC bez 5., w tym składy (4-4-4-1)
2♣ = 4.♠ i 5+♣, do 17 PC, do gry
2♦ = 18/19 PC, (4/5-5) w ♦ i ♠
2♥ = 5.♠ i 4.♥, 18/19 PC
2♠ = 5.♠, 18/19 PC
2BA(!) = 4-1-4-4, 18/19 PC
3♣ = 5+♣ i 4/5.♠, 18/19 PC
2♠ = 4.♠ na 5/6 PC
1BA
1BA = 18-20 PC, możliwa 5. starsza w składzie zrównoważonym
PAS/3BA = do gry, odpowiednio z wariantem /1/ lub/2/ odpowiedzi
2♣! = Stayman odwrotny, nie obiecuje 4. starszej
2♦! = zainteresowanie - "mam 4. starszą, pokaż swoją odwrotnie"
2♥/♠! = drugi starszy
2BA = brak 4. starszej, NF
3♣/♦(!) = trójkolorówka ze starszymi
3BA = do gry bez 4. starszej,
4♣/♦! = krótkość, 4/5-4 w starszych
2♥/♠ = 5. licytowana, NF
2BA = nie mam starszej 4/5, 18/(19) PC
3♦/♥! = transfery, 5-4 w starszych
3BA = nie mam starszej 4/5, (19)/20 PC
2♦! => ♥
2♥(!) = do koloru
PAS = do gry
2♠ = 5.♥ i 4.♠, słaba ręka, NF
2♥! = transfery
2♠! = Stayman na młodsze, wariant /2/
2BA! = transfer na ♣ !!!!!!!!!! ?????????
3♣(!) = do koloru
PAS = ręka bezwartościowa na ♣
3♦/♥/♠! = krótkość, wariant /2/ na ♣
3BA = 8/9 PC wariant /2/ na ♣
4♣... = 10/11 PC wariant /2/ na ♣
3♣! = transfer na ♦ !!!!!!!!!!
3♦(!) = do koloru
PAS = ręka bezwartościowa na ♦
3♥/♠! = 8/9 PC krótkość, wariant /2/ na ♦
3BA = bez krótkości 8/9 PC wariant /2/ na ♦
4♣! = krótkość ♣ 10/11 PC wariant /2/ na ♦
4♦ = bez krótkości 10/11 PC wariant /2/ na ♦
4♥/♠! = krótkość, 10/11 PC wariant /2/ na ♦
3♦(!) = 8/9 PC krótkość ♣, wariant /2/ na ♦ !!!!!!!!!!
2karo
2♦! = GF+ także b. silny monokolor
2♥! = 1/ transfer na 5+♠, także z innym 4+, 0-6 PC lub
_______2/ 6+♣/♦ nie za silny, ale GF
2♠(!) = fit ♠, NF
2BA(!) = 23/24 PC, 2-3-4-4
3♣/♦/♥ = 5+ licytowana, 23/24PC
3♠(!) => 3BA
3♠(!) = b. silny z fitem ♠
3BA = samodzielne
2♠! = > 2BA
_______1/ b. słaba ręka, w miarę zrównoważona, z zamiarem PASowania na 2BA
_________2/ 5+♥, do 6 PC, możliwa 4+ młodsza
___________3/ w miarę zrównoważona ręka, z którą możemy przesądzić 3BA
2BA(!) = 23/24 PC, NF
PAS = bezwartościowa ręka
3♣ = 4+♣ i 5+♥, NF
3♦ = 4+♦ i 5+♥, NF
3♠! = 5+♥, GF
3BA = do gry
3♣/♦ = 5. licytowana, 23/24 PC
3♥/♠! = krótkość, na młodszych, F1
3BA = do gry
2BA! = dwukolorówka na młodszych 1/ 9-11 PC lub 2/ siła bliska 0 PC
3♣/♦ = 5+♣/♦, b. słabe, NF
3♥/♠! = krótkość, dwukolorowe na młodszych, wariant /2/ min. PC, F1
4♣/♦(!) = uzgadnia kolor, pyta o wartości
3BA! = dwukolorowe na młodszych, góra PC, F1
4♣/♦! = uzgadnia kolor, pyta o wartości
4♣/♦ = 5+licytowany, 10/11 PC, GF+
4♥/♠! = renons, dwukolorowe na młodszych, wariant /2/, F1
2BA
2BA = 21-23 PC, możliwa 5. starsza w składzie zrównoważonym
3♣! = pytanie o 4/5. starszą lub przejściowe do 3BA - Stayman odwrotny
3♦/♥! = transfery
3♠! = misfity w kolorach starych (inaczej przeszlibyśmy przez 3♣), min. 5-4 na młodych, karta z aspiracjami (7-11PC)
3BA! = 5.♠ i 4.♥, NF
- z układem odwrotnym (5.♥ i 4/5.♠) – transfer na ♥, a potem 3♠, NF
4♣/♦ = 6+ dobry kolor w ramach negatu, w zasadzie samouzgadnialny.
3kier
3♥(!) = dwukolorówka z ♥, GF
3♠(!) = lepsze ♠ (do koloru)
3BA! = pyta o młodszy
- dziwne, bo Otwierający może mieć ♠!
4♣/♦! = cue-bid, uzgadnia ♥
1♥ = 4+♥ na 7+PC, F1
...
1♠ = 4+♠, F1
1BA = 12-14 PC bez 4. starszej
2♣ = 5+♣, 12-17 PC bez 4.♠, NF
2♦! = Odwrotka
2♥ = 4.♥, 12-14 PC
2♠ = 6+♠, 18+PC
2BA = 18+PC bez 3.♥ - ręce zorientowane na kolory młodsze 5-4
3♣/♦ = 6+♣/♦, 18+PC
3♥ = 4.♥, układ niezrównoważony, 15-17 PC
3♠/4♣/♦! = 4.♥ i krótkość licytowana, 18-20 PC
- z większą siłą dajemy najpierw Odwrotkę, a potem Splintera
3BA! = pełne 7.♣ i jedno boczne zatrzymanie
1pik
1♠ = 4+♠, F1
2♣/♦! = podwójny magister
2♣! = słaby checkback
2♦! = 12-17 PC
2♥ = 5.♠ i 3.♥, 18+PC (dlaczego nie dał Odwrotki?)
- proponuję 4.♠ i 3.♥, słaby
2♠ = 5.♠ bez 3.♥, silny
2BA = 4.♠ bez 3.♥, silny
3♣ = 5+♣, 18+PC
3♦ = 5+♦, 18+PC
2♦! = silny checkback
2♥ = 3.♥ proponuję 4.♠ i 3.♥, słaby
2♠ = 5.♠, silny
2BA = brak 3.♥
3♣ = 5+♣, 12+PC
3♦ = 5+♦, 18+PC
2BA = INV
3BA = do gry, pozostałe odzywki nadwyżkowe, szukanie gry premiowej
1BA
1BA = 12-14 PC bez 4. starszej
2♣/♦! = podwójny magister
2♥ = sign-off
2♠ = 4.♠, F1
3♣ = do gry
3♦ = 5.♥ i 5+♦, GF
3♥ = dobry kolor 6+, INV
3♠/4♣/♦! = Autosplinter na ♥
2trefle
2♣ = 5+♣, 12-17 PC bez 4.♠, NF
2♦! = sztuczne 10+PC, F1
2♥ = 2/3.♥, słabe
2♠! = tylko siła 15-17 PC
2BA = 12-14 PC
3♣ = 5+♣, 12-14 PC
3♦! = 6+♣ i 4.♥, 15-17 PC
3♥ = 3.♥, ładna ręka, INV
2♥ = 7-9 PC, NF
2♠ = 4.♠, GF
2BA = 8-11 PC
3♣ = 3+, 8-11 PC
3♦ = 5+♦, do gry
3♥ = dobry kolor 5/6+, INV
3♠/4♦! = Splintery na ♣
2kiery
2♥ = 4.♥, 12-14 PC
2BA! = F1
3♥ = 4.♥, min.
inne = GF+
inne = pyta o uzupełnienie, ale może też mylić przeciwnika (?)
2BA
2BA = 18+PC bez 3.♥ - ręce zorientowane na kolory młodsze 5-4
3♣(!) = pyta o 5. młodszą
3♦ = 5+♦,
3♥ = dobre 2.♥
3♠! = 5+♣
3BA = brak 5. młodszej
4♣ = 5+♣, "entuzjastyczne"
3trefle
3♣ = 6+♣, 18+PC
- z 5. w młodszym licytujemy rebidy:
2♦! - jeżeli mamy 3-fit ♥ (Odwrotka)
1♠ - z 4.♠
2BA - w pozostałych przypadkach, nawet z 5-4 w młodszych
3kiery
3♥ = 4.♥, układ niezrównoważony, 15-17 PC
PAS = min.
3♠! = pyta o krótkość
3BA/4♣/♦! = cue-bidy
1♠ = 4+♠ na 7+PC
...
1BA = 12-14 PC bez 4. starszej
2♣ = 5+♣, 12-17 PC, NF
2♦! = Odwrotka
2♥ = 6+♥, 18+PC
2♠ = 4.♠, 12-14 PC
2BA(!) = 18+PC bez 3.♠ - ręce zorientowane na kolory młodsze 5-4
3♣ = 6+♣, 18+PC
3♦ = 6+♦, 18+PC
3♠ = 4.♠, układ niezrównoważony, 15-17 PC
3BA! = pełne 7.♣ i jedno boczne zatrzymanie
3♥/4♣/♦! = 4.♠ i krótkość licytowana, 18-20 PC
1BA
1BA = 12-14 PC bez 4. starszej
2♣! = słaby checkback
2♦ = 4.♦ bez 3.♠ i 4.♥, 4+♣
2♥ = 4.♥ bez 3.♠
2♠ = 3.♠
2BA = bez 3.♠ i 4.♥
2♦! = silny checkback
2♥ = 4.♥
2♠ = 3.♠
2BA = bez 3.♠ i 4.♥, 4.♦
3♣ = 5+♣ bez 3.♠ i 4.♥
2♥ = 5.♠ i 4+♥ 10+PC
2♠ = sign-off
2BA = INV
3BA = do gry, pozostałe odzywki nadwyżkowe, szukanie gry premiowej
3♣ = do gry
3♦ = 5.♠ i 5+♦, GF
3♠ = dobry kolor 6+, INV
3♥/4♣/♦! = Autosplinter na ♠
2 trefle
2♣ = 5+♣, 12-17 PC, NF
2♦! = sztuczne 10+PC, bez 4.♥,F1
2♥! = 15-17 PC
2♠ = 2/3.♠, minimum
2BA = 12-14 PC, coś w rodzaju 1-3-4-5, 1-4-4-4
3♣ = 6+♣, 12-14 PC
3♦! = 6+♣, 15-17 PC (chyba bez fitu ♠ ???? )
3♥! = 3.♠, 15-17 PC !!!!!
3♠ = 3.♠, ręka lepsza niż minimalna, INV
2♥ = 5.♠ i 4/5.♥ 10+PC !!!!!
2♠ = 7-9 PC, NF
2BA = 8-11 PC
3♣ = 3+, 8-11 PC
3♦ = 5+♦, do gry???????
3♥ = 5.♠ i 5.♥, INV 10+PC !!!!!
3♠ = dobry kolor 5/6+, INV
3♠/4♦! = Splintery na ♣
2 piki
2♠ = 4.♠, 12-14 PC
2BA! = F1
3♠ = 4.♠, min.
inne = GF+
inne = pyta o uzupełnienie, ale może też mylić przeciwnika (?)
2BA
2BA = 18+PC bez 3.♠ - ręce zorientowane na kolory młodsze 5-4
3♣(!) = pyta o 5. młodszą
3♦ = 5+♦,
3♠ = dobre 2.♠
3♠! = 5+♣
3BA = brak 5. młodszej
4♣ = 5+♣, "entuzjastyczne"
3 trefle
3♣ = 6+♣, 18+PC
- z 5. w młodszym licytujemy rebidy
2♦! - jeżeli mamy 3-fit ♠ (Odwrotka)
2BA - w pozostałych przypadkach, nawet z 5-4 w młodszych
3 piki
3♠ = 4.♠, układ niezrównoważony, 15-17 PC
PAS = min.
3BA! = pyta o krótkość
4♣/♦/♥! = cue-bidy
3♥/4♣/♦! = 4.♠ i krótkość licytowana, 18-20 PC
- z większą siłą dajemy najpierw Odwrotkę, a potem Splintera
3BA! = pełne 7.♣ i jedno boczne zatrzymanie
1BA = bez starszych 8-10 PC
PAS = wybór
2♣ = 12+PC, F1
2♦/♥/♠ = rewers, 18+PC
3♣ = 5+♣, słabe, do gry
2♣ = 5+♣ na 12+PC, GF
2♦/♥/♠ = 4. licytowana 2BA! = 15+PC z fitem ♣ propozycja, jak niżej 3♣(!) = przejściowe, Odpowiadający chce się dowiedzieć więcej 3♦/♥/♠! = Splinter, 15+PC 3BA! = 18+PC, GF+ 3♦/♥/♠! = krótkość 3BA = min. 3♣(!) = 3+fit ♣, NF 3♦/♥/♠! = słaby Splinter z fitem ♣
2♦ = 5+♦ na 12+PC, GF
- w dalszych okrążeniach Otwierający wskazuje układ, a Odpowiadający zatrzymania - powrót Odpowiadającego na ♦ oznacza min. 1-/11 PC 3♦(!) = 3+fit ♦, NF
2♥(!) = 5.♠ i 4/5.♥ 7-9 PC Uwaga!
PAS = nawet 3.♥ i 2.♠ 2♠(!) = do gry 2BA! = GF+ 3♣(!) = 3/4.♣ w składzie 5-4-1-3 lub 5-4-0-4 3♦(!) = 3/4.♦ w składzie 5-4-3-1 lub 5-4-4-0 3♥ = 5.♥ w składzie 5-5-(2-1) lub 5-5-(3-0) 3♠ = 6.♠ 3BA = 5-4-2-2 3♣ = 5+♣, NF 3♥/♠ = INV Ta koncepcja jest zgodna z konwencję Odwrotne Flannery Wł. Izdebskiego, które już gościło na tych stronach. Znajdziecie tam więcej informacji.
2♠! = 11/12, INV do 3BA Uwaga!
Znaczenie tej odzywki jako żywo przypomina propozycję, którą sformułowałem w artykule Odwrotne Flannery. Nie korzystałem przy tym z wcześniejszego opracowania Krzysztofa Jassema, więc mam dużą satysfakcję z tego, że udało mi się dojść do takich samych wniosków. 2/3BA = do gry 3♣ = 5+♣, 15+PC 3♦/♥/♠ = 18+PC 4BA = IS
2BA = 13+PC bez 4. starszych, GF
3♣/♦ = 18+PC 3♥/♠ = 5+ na 18+PC 3BA = słaby, propozycja do gry
3♣/♦ = ładny kolor 6+, 9-11 PC
3♥/♠ = niezły 7-kart w sile negatu
* * * * *
Licytacja po interwencji przeciwnika
PAS = negat Rktr = 10+PC nie lepiej przeznaczyć to na obie 4. starsze? mamy przecież 2♠... 1♦= 4+, NF 1♥/♠ = 4+, F1 1BA = bez starszych 8-10 PC 2♣/♦ = 5+, 7-11 PC 2♥(!) = 5.♠ i 4/5.♥ 7-9 PC 2♠! = .....? bez kontry to byłby INV, ale doszła nam rktr...
1♣
ktr
?
ktr = 4.♥ 1♥ = 3.♥, 12-14 PC 1♠ = 4.♠ bez 3.♥, F1 1BA = 12-14 PC bez 3.♥ 2♣ = 5+, 15-17 PC 2♦! = Odwrotka 2♥ = 4.♥, 12-14 PC 3♥ = 4.♥, 15-17 PC 1♥! = 4+♠, F1 1♠! => 1BA 1BA = 12-14 PC 2♣ = 5+, 15-17 PC 2♦! = pytanie o zatrzymanie ♦, 18+PC 2♥/♠ = 5+, 18+PC 2BA = 18+ z zatrzymaniem ♦ 1BA = z zatrzymaniem ♦, do gry 2♣/♦ = naturalne, NF 2♦! => ♥ 2♥! => 5.♠ 2♠! = 5+♣, INV 2BA = INV 3♣ = 5+♣, F1
1♣
1♦
?
ktr = 4.♠ 1♠! => 1BA 1BA = naturalne 2♣/♦ = naturalne, NF 2♥! => 5.♠ 2♠(!) = przyjęcie transferu 2BA = 18+PC 3♣ = F1 3♦/♥ = 18+PC 3♠ = układowe, INV 2♠! = ..... 2BA = INV 3♣ = naturalne, F1
1♣
1♥
?
ktr = 4.♥ 1BA = naturalne 2♣/♦/♥ = naturalne, NF 2♠! = pyta o zatrzymanie 2BA = INV 3♣ = naturalne, F1
1♣
1♠
?
« poprzednia |
---|