Otwarcia trzecioręczne w znacznym stopniu mają na celu utrudnienie konstruktywnej licytacji drugiej stronie. To właśnie zadanie niniejszej konwencji.
* * * * *
Wyzwanie rzucamy przeciwnikom otwierając jeden w kolor starszy także - obok klasycznego znaczenia - jako wywołanie na inne kolory, w szczególności na własny kolor młodszy.
Stąd wzięła się nazwa omawianej konwencji - Alternatywka. To słowo zrobiło karierę zostając Młodzieżowym Słowem Roku 2019, a teraz nadarza się okazja, żeby je wprowadzić również na grunt brydżowy.
Dodam, że tak określone otwarcie dobrze mieści się w systemie ze słabym a nawet ultrasłabym otwarciem 1BA, np. z opisanymi na tych stronach jako "Piękne BA" i "Urodziwe BA".
Ale przejdźmy do szczegółów.
Otwarcie 1kier
1/ naturalne 5+♥ __2/ 4.♠, w zasadzie bez 5.♣ (otwieramy 2♣), nie wyklucza 5.♦ _3/ 5+ młodszy
Z 5+♣ tylko z rękami,, które nie nadają się na otwarcie 2♣
1. Przeciwnik PASuje (PAS może być wciągający)
pas |
pas |
1♥(!) |
pas(!) |
? |
- |
- |
-
|
PAS(!) = według uznania, nie obiecuje ♥
1♠ = 3-5.♠, siła poniżej otwarcia (jesteśmy po PASie)
PAS = słaba wersja z 4.♠, nie obiecuje ♥!
1BA = słaba wersja z ♥
2♣/♦ = słaba wersja na ♣ lub ♦
2♥ = normalne otwarcie, nadwyżki
2♠ = rewers
1BA(!) = bez 4.♠, nie wyklucza fitu ♥, NF
PAS = 5.♥ bez szans na końcówkę
2♣/♦ = słaba wersja na ♣ lub ♦
2♥ = 5+♥, lepsza ręka
2♣/♦ = własny kolor 5+, niezła siła
2♥(!) = ręka zrównoważona bez 4.♠, 9-11 PC, INV
Przykład 1.1 - normalne otwarcie
..też się zdarza :)
Przykład 1.2 - z domniemanym fitem
Nie możemy podnieść na 2♥ z powodu krótkości ♣.
Przykład 1.3 - dobry fit przyda się także na 1BA
.....
Przykład 1.4 - dobry fit do dobrego otwarcia
2♥ jest lepsze niż 1BA. Używamy go jak Drury.
Przykład 1.5 - może piki?
Przeciwnikom trudno jest wejść do licytacji. Zagrane rozdanie miało taki przebieg.
Przykład 1.6 - N nie chce stracić z widoku pików
Przewaga siły WE jest miażdżąca, więc niespodzianek nie powinno być.
Przykład 1.7 - 1kier czy 1pik?
Możemy przyjąć, że mając do wyboru kolor starszy wybieramy krótszy. To może być przydatna informacja, jeśli partner ma 5. w drugim starszym kolorze.
Przykład 1.8 - opcja PAS
Też możliwa....
Przykład 1.9 - trefle z pikami
Jeśli jesteśmy za słabi na otwarcie 2♣ możemy spróbować takiego wariantu. W wielu przypadkach NS znajdą się w trudnej sytuacji.
Przykład 1.10 - uzgadniamy młodszy
E niewiele ryzykuje licytując 3♥, gdyż każdy wariant ręki W jest dla niego dobry.
2. Przeciwnik kontruje
Wydaje się, że taka kontra powinna obiecywać ♥, ale może być inaczej... W każdym razie nie ułatwia to życia przeciwnikom.
pas |
pas |
1♥(!) |
ktr |
? |
- |
- |
-
|
PAS(!) = fit ♥ (nie możemy podnieść do 2♥, bo partner może mieć trójkolorówkę)
rktr = 4+♠ (partner może mieć 4.♠)
1♠! = brak fitu ♥, min 4.-4. w młodszych
1BA(!) = konstruktywne, w zasadzie z fitem ♥
2♣/♦ = własny kolor 5+, do gry
Przykład 2.1 - co zrobi przeciwnik?
Jest duża szansa, że N wejdzie 2♥, a wtedy zainkasujemy niezłą wypłatę. Zauważmy, że w klasycznym wariancie znacznie trudniej karnie skontrować przeciwnika.
Przykład 2.2 - więcej niewiadomych
Założyliśmy, że kontry po stronie WE uzgadniają ♠, ale przecież nie jest to takie oczywiste. No i W ze swoją siłą wcale nie musi wejść do licytacji. Podczas gdy NS poruszają się swobodnie na swoim gruncie, to strona WE musi sobie poradzić z paroma wyzwaniami, a i tak ostateczny kontrakt jest do obłożenia. Prawdziwe rozdanie miało taki przebieg.
Przykład 2.3 - zniesienie w młodszy
Niby proste, ale w prawdziwym rozdaniu W nie wszedł do licytacji i grane było przez N 2♣.
3. Przeciwnik wchodzi kolorem
Ta sytuacja daje nam najmniejsze możliwości uczestniczenia w licytacji.
PAS(!) = według uznania
ktr = coś w rodzaju 3-2-4-4 (kontra negatywna)
1BA = w zasadzie z fitem w każdym kolorze, niezła ręka
2♣/♦ = własny kolor 5+, do gry
Otwarcie 1pik
1/ naturalne 5+♠ ______2/ 5+ młodszy
Mając na uwadze cel destrukcyjny można rozważyć dodanie do tego opcji /3/ ze składem 1-4-4-4 i z siłą poniżej otwarcia. Raczej przed partią.
pas |
pas |
1♠(!) |
pas |
? |
- |
- |
-
|
PAS(!) = według uznania
1BA(!) = nie wyklucza fitu ♠, NF
PAS = 5.♠ bez szans na końcówkę
2♣/♦ = słaba wersja na ♣ lub ♦
2♥/♠ = nadwyżkowe, INV
2♣/♦/♥ = własny kolor 5+, niezła siła
2♠(!) = fit, ale nie boimy się też zniesienia na 3♣/♦
Przykład 1 - podnosimy, bo mamy fity w młodszych
Tym razem licytacja wygaśnie.
Przykład 2 - z młodszym wybieramy otwarcie 1pik
NS nie mają łatwej sytuacji.
Przykład 3 - konstruktywny blok
Alternatywa do 1BA, ale ta odzywka bardziej utrudni potencjalne wejście do licytacji przeciwnikom.
Przykład 4 - misfity
Klasyka
Przykład 5 - duża siła
Być może lepszą odzywką N (bardziej zachęcającą) byłoby 3♠...
Przykład 6 - młody
Gracz W prawdopodobnie nie wejdzie już do licytacji. Zagrane 2♦ dało 44%. Za 2♣ dostaniemy 77%. Inna rzecz, że grając otwarciem 2♣ Precision od razu je zalicytujemy.
Przykład 7 - nie zawsze musimy być aktywni
Sporo niewiadomych dla wszystkich. WE łatwo mogą umknąć ♠, ale w tym rozdaniu postawili właściwie.
Przykład 8 - pokaż nadwyżki
Wszystko wskazuje na to, że S ma ♠, ale nie zaszkodzi najpierw skontrować 2♦. 3♣ pokażą rękę z fitem ii wartościami w ♣. W tym rozdaniu nie wygramy raczej końcówki, ale spróbować byłoby chyba warto. Ten przykład akurat jest bliski tematyce następnego artykułu - przepych czy atak?. Rzeczywiste rozdanie.
Przykład 8 - duży układ
Oczywiście, jest jakaś cień szansy, że W ma kolor młodszy, ale wtedy możemy jeszcze ewakuować się w 3♥. Pamiętajmy, że kiery powinny być lepsze od pików.
Przykład 9 - przepych
S nie musi przepychać się w 4♦, ale ma bardzo ładny kolor, więc dużej wpadki nie będzie. I trudno go skontrować. Zagrane.
Przykład 10 - normalne otwarcie
N licytuje 2♥ gdyż przy sztucznym otwarciu 1♠, to może być z powodzeniem ostateczny kontrakt. Dużego ryzyka nie ma, bo w innym przypadku S może znieść na inny kolor - na ♠ lub na ♦. Zagrane.
Przykład 11 - blok i inwit
1. 2♠ blokuje przeciwników, 3♠ to inwit.
2. Zagrane.
Przykład 12 - kontra-pytanie
1. Czy kontra może mieć inne znaczenie?
2. Zagrane.
Przykład 13 - jednak młody
1. W tradycyjnym wariancie licytacji możemy w ogóle nie zagrać.
2. Zagrane.