Kontra na cue-bid oznacza najczęściej, że kontrujący oczekuje od partnera podegrania zalicytowanego koloru. Zwykle ma to sens wtedy, gdy partner będzie na wiście. W innym przypadku kontra może dać stronie przeciwnej tylko niepotrzebne ostrzeżenie, naprowadzając ją na właściwy kontrakt lub sposób rozgrywki. To ryzyko istnieje zresztą zawsze, jeśli przeciwnicy okażą się graczami z odpowiednią wiedzą. Kontra w niczym im nie zaszkodzi, a przeciwnie, stworzy szansę na wymianę dodatkowych informacji. Spróbujmy spojrzeć na ten problem z punktu widzenia obu stron.
* * * * *
Na początek postawmy się w roli pary będącej w ofensywie. Oto przykładowa licytacja, na podstawie której wskażemy na dodatkowe możliwości, jakie stwarza kontra.
1♥ | pas | 2♣ | pas |
2♠ | pas | 3♠ | pas |
4♣! | pas | 4♦! | ktr |
? | pas | ... |
PAS = "wyjaśnij co masz w ♦" (ogólniej: w skontrowanym kolorze)
rktr = zatrzymanie I klasy (A lub renons)
4♥! (nowy cue-bid) = jakaś wartość oraz mariasz lub singiel w kolorze cue-bidu (♦) - nie ma obawy o podegranie koloru
4♠ (powrót na kolor uzgodniony) = niechroniony ♦K, niezależnie od wartości w ♥
4BA! = Blackwood - niepodgrywalne zatrzymanie w ♦, bez wartości w ♥ (ale o to raczej nie powinniśmy się martwić)
rktr = "nie obawiaj się o ♦, powiedz co masz jeszcze", zainteresowanie następnym kolorem (♥)
4♥ = cue-bid
ogólnie biorąc zatrzymanie lub podparcie zatrzymania w skontrowanym kolorze (min ♦D), w tym przypadu brak zainteresowania wartościami w ♥ (a więc dobry kolor)
* * * * *
Jeśli pierwszy wist ma nastąpić z ręki, z której nie grozi nam podegranie na pierwszym wiście skontrowanego koloru (przyjmując, że kontra może świadczyć o niekorzystnie położonych wartościach u przeciwnika), to sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej dla strony zmierzającej do szlemika. Nie musi ona już ustalać ani jakości cue-bidu ani podparcia ewentualnego K w skontrowanym kolorze.
Dlatego PAS można wykorzystać do przekazania partnerowi oczekiwania dalszego uściślenia tylko wartości posiadanych w innych kolorach.
Pozostaje rekontra która w omawianej sytuacji traci omówiony w poprzednim przykładzie sens. Nie ma bowiem potrzeby zapewniania partnera o podparciu jego wartości w skontrowanym kolorze, skoro nie może być ona podegrana na wiście.
Dlatego rekontrę można wykorzystać w innym celu, np. dla przekazania/żądania informacji o nadwyżkach lub ich braku, albo o wartościach w kluczowym dla nas kolorze, gdy w innym toku licytacji wymiana informacji może być dla nas utrudniona.
1♣ | pas | 1♠ | pas |
2♦! | pas | 3♦! | pas |
3♥! | pas | 4♣! | ktr |
? | pas | ... |
2♦ = Odwrotka 3♦ = słaby na 6.♠, uzgadnia ten kolor 3♥/4♣ = cue-bidy
PAS = wyczekujące
rktr = zatrzymanie I klasy (A lub renons) w skontrowanym kolorze
4♦/♥! = cue-bid i zatrzymanie II klasy w skontrowanym kolorze (♣)
- z uwagi na rękę wistującą nie wymaga podparcia ♣K
4♠ (uzgodniony kolor) = zatrzymanie II klasy w skontrowanym kolorze i brak zatrzymań w pozostałych
rktr = "mam zatrzymanie w ♦, może masz coś w ♥?"
- bez zatrzymania w ♦ sPASujemy
4♦! = mam zatrzymanie w ♥ i mam zatrzymanie w ♦
4♥! = mam wysoki honor w ♥, ale brak zatrzymania w ♦
4♠ = brak wartości w ♥, nic nie mówi o ♦
* * * * *
Jak z powyższego widać, kontra bynajmniej nie utrudnia przeciwnej stronie licytacji, a wręcz przeciwnie. Ujawnianie swoich wartości po to tylko, żeby wyjaśnić przeciwnikom wszystkie wątpliwości, nie ma najmniejszego sensu, Dlatego też, będąc w obronie, nie spieszmy się z kontrowaniem, jeżeli nie spodziewamy się, że w wyniku kontry uzyskamy wymierne korzyści.
« poprzednia |
---|