Mało kto lubi wchodzić do licytacji na wys. 5.
W poniższym przypadku, po otwarciu przeciwnika 4♠, powstał problem: jaka odzywka najlepiej opisze rękę W?
Jak widać, W wybrał kontrę, E ją "ukarnił" i rozgrywający wziął 12 lew. Odbyło się to tylko za 5 imp, bo znaleźli się tacy, co grali szlemika w ♠.
Zdaniem E, ręka W nie nadawała się na kontrę. Prościej przecież zalicytować 5♥. A że umyka informacjia o karach? To prawda. Czy jest na to jakieś remedium?
Zdaniem autora, w tej sytuacji najlepiej sprawdziłoby się wejście 4BA. Założenia są tak napięte, że trudno sobie wyobrazić chęć W skasowania 10 lew z jakimś zatrzymaniem w kolorze przeciwnika. Jego odzywka musi mieć więc charakter dwukolorowy.
Co prawda, utarło się, że 4BA oznacza kolory młodsze. Jest to czytelne po otwarciu w ♥, ale po otwarciu w ♠ mamy oczywiście zawężone pole działania.
A zatem, jeśli po najbardziej prawdopodobnych 5♣ od E, W zniesie na 5♦, to czy E nie dymyśli się jego układu? Z całą pewnością tak.
Nie ma też obawy, że E podejmie niewłaściwą decyzję PASując na kontrę.
Jedyny problem to chęć dalszego blokowania przez E treflami, jeśli przeciwnicy zalicytują 5♠. W innych układach rąk może to być niezbyt szczęśliwe.
* * * * *
A oto kolejny przykład z tego zakresu. W tym rozdaniu pojawił się problem nieco inny: jak najlepiej wykorzystać kontrę przeciwnika?
Chyba nieco zbyt agresywne wejście W, ale wielkiego nieszczęścia nie było (impy).
Po kontrze zalicytowanej na 4BA partner ma szerokie możliwości wyboru: 5 w kolor młodszy, rekontrę albo PAS.
Co powinna oznaczać każda z tych odzywek?
Pamiętajmy o poprzednim przykładzie, który każe nam brać pod uwagę dwukolorówkę z ♥.
Warto byłoby też przerzucić ciężar rozgrywki na partnera, aby nie musiał ujawniać obrońcom swojej reki.
(pas) |
4♠ | 4BA! | ktr | |
? | (pas) | ?? |
PAS = ♣ lepsze niż ♦ - "jeśli masz dwukolorówkę z ♣, to wybierz 5♣" (>♣)
- jeśli teraz licytacja dobiegnie do wchodzącego 4BA, to może zalicytować (??)
rktr = dodatkowe pytanie z 5+♣ i 5+♥, jeśli nie chcemy stracić możliwości zagrania w kolor starszy
5♣ = oba młodsze
5♦ = na czerwonych
rktr = "wybierz starszy ze swoich kolorów" - gwarantuje fity w czerwonych, ♥ nie gorsze niż ♦
5♣(!) = fit ♣, a ♦ lepsze niż ♥ - "wybierz ♦, a jeśli ich nie masz to PASuj"
5♦(!) = fit w ♦ nie gorszy niż w ♣, b. dobry fit ♥ - "PASuj albo wybierz 5♥" (>♥ tolerancja gry w ♦)
Powyższe rozwiązania oparto o transfery. Łatwo więc je zapamiętać.
* * * * *
Można się zastanowić, czy w powyższym zestawieniu rekontra różni się od 5♦ na tyle, aby uzasadniało to funkcjonowanie obu tych odzywek w znaczeniu j.w., czy np. 5♦ nie przeznaczyć na inwit szlemikowy?
Można również rozważyć, czy nie przeznaczyć rekontry na przekazanie chęci gry 4BA z kontrą albo na zasygnalizowanie posiadania własnego samodzielnego longera (partner byby obowiązany zalicytować zawsze 5♣). Wybór może zależeć od założeń rozdania. Przykładowo, pierwszy z tych wariantów ma praktycznie szanse pojawić się zdecydowanie częściej, jeśli przeciwnik jest przed partią.
« poprzednia | następna » |
---|