Poniżej przedstawiam przepracowany ponownie transfer na 1BA (1♠!) po otwarciu 1♣. Wyniki są na tyle obiecujące, że włączam je do systemu PRESER.
Będzie to wymagało zmian w kilku artykułach.
* * * * *
Przypomnę, że po otwarciu 1♣ odpowiedź 1♠! jest sztuczna i oznacza transfer na BA.
- dajemy ją z siłą 0-12 PC w układzie bez 4.♥/♠ i 6+ młodszej
- możliwe również 5-5 w młodszych w sile 8-12 PC
- gwarantuje 2+♣ (graniczna ręka to 3-3-5-2).
Idea jest więc ta sama co pierwotnie.
1BA = Otwierający przyjmuje transfer z siłą do 17 PC, ma 2+♣ (min. przy 4-4-3-2) - bez zmian
PAS = słabe, bez 5.♣, do gry
2♣ = 5+♣, 0-8 PC,
2♦! = > ♥ (3.♥), 9/10 PC, konstruktywne
- nie rezygnujemy z uzgodnienia 4. starszej - stosujemy coś, co można nazwać "krótkim transferem" - na 3-kartowy starszy kolor
2♥(!) = 4.♥ do koloru, 12-14 PC, do gry
2♠ = 4.♠ i brak 4.♥, 12-14 PC, NF
- przy sile 12-14 PC Otwierający musi mieć 4. starszą!
2BA = "ale ja nie mam 3.♠", do gry
- ręka typu 2-3-4-4 lub 2-3-5-3
PAS = Otwierający nie ma 5.♣, bo ma 4.♠
3♣ = 5.♣, do gry
- Otwierający musi mieć 4-3-3-3
2BA = bez 4.♥, 15 PC, NF
3♣ = 5.♣ na 12-14 PC
- ręka typu 2-2-4-5 lub 3-1-4-5
3BA/4♥(?) = 16/17 PC
2♥! = > ♠ (3.♠), 9/10 PC, konstruktywne
- Odpowiadający ma rękę typu 3-2-4-4 lub 3-2-(5-3) lub 3-1-(5-4)
2♠(!) = 4.♠ do koloru, 12-14 PC
2BA = brak 4.♠ i 5.♣, 12-14 PC, do gry
- Otwierający ma rękę typu 3-4-3-3 lub 3-3-3-4
PAS/3♣ = werdykt, do gry
3♣ = 5.♣, 12-14 PC, do gry
3♠ = 4.♠, 15 PC, INV
3BA/4♠(?) = 16/17 PC (przesądza dograną)
2♠! = 4.♣, i 5.♦, 9/10 PC
- i znów transfer, prawie jak po otwarciu 1BA...
- bez 3. starszej, typu 2-2-5-4 (z 5.♣ licytujemy 3♣)
2BA = do 14(15) PC, do gry
3♣ = 4.♣ do 14(15) PC, do gry
3BA = 16/17 PC, do gry
2BA = 11/12 PC, INV
- bez 4. starszej 3-3-(3-4) lub bardziej niezrównoważony, do 5-4 w młodszych
3♣ = 5.♣, 9/10 PC bez 3. starszej, a więc z 4/5.♦
3♦ = 5.♣ i 5.♦, 11/12 PC
PAS = 3.♦, do gry
3♥! = pytanie o krótkość
3♠/BA! = krótkość ♠/♥
3BA/4♣ = do gry
Nowość polega na dodaniu "krótkich transferów" na starsze (2♦/♥) co znakomicie rozwiązuje dalszą licytację
Wyższe rebidy wskazują ręce na 18+PC. Wykorzystujemy informację, że Odpowiadający nie ma 4. starszej.
Taka sytuacja preferuje mocno kolory młodsze, bo z 5. mamy prawie na pewno uzgodniony kolor; wyjątek to 3-3-(5-2) u Odpowiadającego.
Dużą wygodę daje możliwość wyboru już na początkowym etapie preferowanego młodszego koloru 5+ - 2♣/♦.
W składzie bezautowym:
1BA - 12-17 PC
2♣ - 18/19 PC
2♦ - 20/21 PC
2BA - 22/23 PC
3BA - 24/25 PC
2♣! = 18+PC, nie wyklucza 5. starszej, lub w składzie zrównoważonym 18/19 PC; robocza nazwa tej odzywki to Niby-Acol
UWAGA! nie licytujemy tak z 5+♦, żeby nie zajmować koloru
2♦! = 3.♥ (krótki transfer) siła do 12 PC- chodzi o ew. uzgodnienie 5.♥
2♥ = 5.♥ na 18-20 PC, uzgadnia kolor, NF - szerszy przedział siły bo jest miejsce na inwit
- nic nie stałoby na przeszkodzie, aby teraz wykorzystać model Wywołania kombinowanego, ale krótkość może być tylko w ♠, wiec możemy pójść na skróty
2♠ = wartości, INV+
2BA = 11/12 z fitem ♥, IS
3♣/♦ = wartości, INV+
3♥(!) = krótkość, INV+
4♥ = do gry
2♠ = 5.♠ na 18-20 PC - j.w.
2BA = bez 5. starszej i 5.♦, możliwa 5.♣, 18/19 PC, NF
PAS = do gry
3♣/♦ = 5. licytowana, GF
3♥/♠! = krótkość licytowana, (1-3)-(4-5), 11/12 PC
3BA = do gry, brak zainteresowania szlemikiem
4♣/♦(!) = Blackwood, uzgadnia licytowany kolor
3BA = z bilansu 7-12 PC
3♣ = 5+♣ na 20/21 PC lub słabsza 6.♣
3♦! = > 3BA, także z silną ręką bez krótkości
3BA = ®
PAS = do gry
4♣(!) i wyższe = odpowiedzi jak na Blackwooda, przy uzgodnonych ♣, bez krótkości, IS
3♥/♠! = krótkość, uzgadnia ♣, GF+
zgłaszanie cue-bidów honorowych nie jest potrzebne, gdy końcówka jest przesądzona, krótkość może pomóc ustalić kontrakt 5♣ lub wyżej
3♦! = 5.♠ na 21/22 PC lub słabszy z 6.♠
3♥! = > 3BA, może być słabe z fitem ♠ (po 3BA przeniesiemy na 4♠ lub sPASujemy)
3♠ = 6.♠
3BA = tylko 5.♠
3♠ = 2/3.♠ ręka bezwartościowa, do gry
3BA! = wartości w ♥ (cue-bid), uzgadnia ♠, IS
4♣/♦! = cue-bid honorowy, uzgadnia ♠, IS
3♥ (♂) = 5/6.♥ na 21/22 PC, INV
3♠! = cue-bid krótkościowy, IS
3BA(!) = wartości w ♠
4♣/♦! = cue-bid, IS
4♥ = słabe, do gry
3♠! = ....?
jedyna chyba sensowna propozycja to ręka na młodszych przesądzajaca dograną, typu 5.♣ i 4/5.♦ na 21/22 PC
2♥! = > 2♠ z 3.♠ (krótki transfer), siła do 12 PC
2♠ = 5.♠ na 18-20 PC, uzgadnia kolor, NF
2BA! = krótkość ♥, INV+
3♣/♦/♥! = wartości, INV+
4♠ = do gry
2BA = możłiwa 5.♥, 18/19 PC, NF
PAS = do gry
3♣/♦ = 5. licytowana, GF
3♥/♠! = krótkość licytowana, (1-3)-(4-5), 11/12 PC
3BA = do gry, brak zainteresowania szlemikiem
4♣/♦ = Balckwood, uzgadnia licytowany kolor
3BA = z bilansu 7-12 PC
3♣ = 5+♣ na 20/21 PC lub słabsza z większym układem
3♦! = > 3BA
3♥/♠! = krótkość, uzgadnia ♣
3♦! = 5.♥ na 21/22 PC
- chodzi nam nie tylko o sprzedanie koloru ♥, ale także b. silnej ręki (do 3BA)
3♥ = 2.♥ i b. słaba ręka, do gry
3♠! = > 3BA
3BA = ®
PAS = do gry
4♣/♦/♥! = cue-bid honorowy na 11/12 PC, IS do 6BA
- warto byłoby zastanowić się, czy przy tej sile nie pokazywać D, bo o A i K padnie przecież 4BA
- można również przyjąć, że cue-bid licytujemy z 1 asem, a z 2 asów 4BA
3♥ = 6.♥ na 21/22 PC
3♠! = > 3BA
3BA(!) = wartości w ♠ z 2.♥, IS
4♣/♦ = cue-bid z 2.♥, IS
4♥ = do gry
3♠! (♂) = 5/6.♠ na 21/22 PC, INV+
Po silnym rebidzie 2♣ licytujemy krótkie transfery 2♦/♥
2♠! = max. 2-2 w starszych i 5-4/5 w młodszych, INV
2BA = zwykle z 5. starszą, NF
3♣/♦ = 4. w kolorze licytowanym
3BA = do gry, walory w starszych, 20+PC
2BA(!) = jak 2♠, ale b. słabe 5.♦ i 4/5.♣ - "wybierz młodszy"
3♣(!)= jak 2♠, ale b. słabe 5.♣ i 4.♦ - "wybierz młodszy"
2♦(!) = bez 5+starszej, skład bezatutowy na 20/21 PC lub longer ♦, 18+PC - druga część Niby-Acola
- tak licytujemy z 5+♦ (zajmujemy kolor) lub z rękami silniejszymi 20/21 PC w składzie zrównoważonym bez 5. starszej
- nie szukamy fitów w starszym więc rebidy Odpowiadającego 2♥/♠ wykorzystujemy na wskazanie samej siły
2♥! = 0-4 PC - negat
2♠! = 4.♦ i 4.♣ na 20/21 PC - "wybierz młodszy"
2BA = 20/21 PC, do gry
3♣(!) = 4.♣ i 5.♦ - "PASuj albo poraw"
3♦ = 5.♦, do gry
2♠! = tylko punkty 5/6 PC - przesądza końcówkę
- problemy mogą być z kolorami starszymi
2BA/3BA = do gry
3♦ = do gry, przestrzelone ♦, brak zatrzymania w kolorze starszym
2BA =...?
3♣ = 5.♣ 7-12 PC
3♦ = 5+♦, GF+
3♥! = uzgadnia ♦
3♠! = > 3BA, bez 3-fitu ♦, w zasadzie 3-3-2-5, siła 7/8 PC
3BA = 9/10 PC j.w.
4♣! = uzgadnia ♦ 7/8 PC, upieranie się przy ♣ nie ma sensu
4♦! = pytanie o wartości
4♥/♠! = Blackwood wyłączeniowy
4♦ = z fitem ♦ na 9/10 PC
4♥/♠! = cue-bid z fitem ♦ na 11/12 PC
3♦ = 5.♦ na 7-12 PC3
- Odpowiadający nie może być pewny, że ma uzgodniony kolor
3♥!= cue-bid ale niekoniecznie - "powiedz coś o sile"
3♠! = > 3BA, brak nadwyżek, sign-off
3BA = 18/19 PC, nawet z fitem ♦
4♦(!) = dobry fit, Blackwood
4♣/♥/♠! = Blackwood wyłączeniowy
3♥! = bez 5. młodszej 11/12 PC, IS
3♠! = > 3BA, bez 5. młodszej, 7-9(10) PC
→ z 5 starszą
2♣ - 18+PC
→ z 6. starszą
2♥/♠ - 18-20 PC
3♥/♠ - 21/22 PC
4♥/♠ - samodzielny
2♥/♠ = 6. licytowana 18-20 PC (jest miejsce na inwit 3♥/♠)
2BA = skład zrównoważony na 22/23 PC
3♣/♦ = ...? do wykorzystania
3♥/♠ = 6. licytowana 21/22 PC
3BA = 24/25 PC
4♥/♠ = 6+ samodzielny kolor
* * * * * *
Okazja na sprawdzenie nowych ustaleń trafiła się nad podziw szybko.
Przykład - 20 stycznia 2013 - krótki transfer
Tym razem mój partner nieco przesadził licytując cue-bid ♣. Prawidłową odzywką jest kończące 4♥.
Była jednak okazja sprawdzić siłę naprawdę wyjątkowych układów W10 w aż trzech kolorach - ♠, ♥ i ♦. W sumie coś się "musiało" udać.
Warto zwrócić uwagę na sytuację, w jakiej znalazł się N - gdyby przepuścił pierwsze ♦, to mógłby sprawić trochę kłopotów. Rozgrywający na pewno ma bowiem D w tym kolorze, a widać, że łowi ♥K. Jeśli powtórzy impas ♦ to odda w mig 2 lewy - w ♦ i przebitkę w tym kolorze. Gdyby jednak puścił pierwszą lewkę ♦, to wrócę do impasu ♥K i co najwyżej oddam na ♦K (albo i nie, jeśli byłby drugi u S.
Komentarze
dlaczego więc zostawiać dziury?