Otwarcie 2♣ ma swoje uroki i odpowiednio dużo zwolenników. Tutaj chciałbym zaprezentować sposób w dużej mierze inspirowany Multi.
* * * * *
Z uwagi na to, że pozostajemy przy otwarciu 2♥ (lub 2♠) z wariantem 5-5 na starszych, otwarcie 2♣ ograniczamy do układu 5/4-4.
PAS = 5+♣, brak fitów w starszych, słaba ręka
2♦(!) = pytanie o dłuższy, może być na ♦ F1
- zasadniczo siła inwitująca (14/15 PC), także gdy mogą być problemy z uzgodnieniem kolorów starszych
- możliwa słaba 6+♦ lub inwitująca 6+♣
2♥ = 5.♥
PAS = do gry
2♠ = coś w rodzaju 3-1-(5-4), NF
2BA = brak fitów, min. 5-5 w młodszych, NF
3♣ = 6+♣, INV
3♦ = 6+♦, do gry
2♠ = 5.♠
PAS = do gry
2BA = coś w rodzaju 1-3-(5-4), tj. liczyliśmy na ♥, NF
3♣ = 6+♣, INV
3♦ = 6+♦, do gry
2♥/♠ = do gry
2BA! = silne pytanie, nie obiecuje 4-fitów w kolorach starszych, w zasadzie GF
- w odpowiedziach wzorujemy się na Multi
3♣! = góra otwarcia
3♦! = zalicytuj dłuższy odwrotnie (dobre gdy nie mamy 4. starszej), F1
- po każdej z odpowiedzi domyślnie uzgodniony jest nielicytowany starszy (dłuższy), ale... 3BA jest do gry
- o krótkość pytamy licytując najbliższy możliwy kolor
3♥! = 5.♠
3♠(!) = pokaż krótkość Uwaga!
4♣(!) = pytanie o wartości, domyślnie uzgadnia ♠ Uwaga!
3♠! = 5.♥
4♣! = pytanie o krótkość Uwaga!
4♦! = krótkość ♦
4♥(!) = bez krótkości
4♠! = krótkość ♣
4♦! = pytanie o wartości, domyślnie uzgadnia ♥ (odpowiedzi jak u Blackwooda) Uwaga!
3BA = 4-4 w starych
3♥/♠(!) = uzgodnienie (z 4. licytowaną), interesuje nas krótkość, GF Uwaga!
3♠/BA! (®) = (5-4)-2-2 lub 4-4-(3-2)
4♣/♦! = krótkość
3BA = do gry
3♦! = > 5.♥, min.
3♥ = uzgodnienie (NF?)
3♠ = 4.♠, zalicytuj krótkość Uwaga!
3BA/4♥/♠ = do gry
4♣/♦! = cue-bid uzgadnia ♥,
3♥! = > 5.♠, min.
3♠ = uzgodnienie (NF?)
PAS/3BA/4♥/♠ = do gry
4♣/♦! = cue-bid uzgadnia ♠
3♣! = uzgadnia ♥, INV+
3♦! = > ♥, b. słabe
3♥ = średnie
4♦! = > ♥, góra
3♦! = uzgadnia ♠, INV+
3♥! = > ♠ b. słabe
3♠ = średnie
4♥! = > ♠ góra
3♥/♠ = blokujące, do gry
3BA = do gry
4♣! = zalicytuj transfer na dłuższy
4♦! = wybierz starszy (obiecuje min. 4-4)
4♥/♠ = do gry
* * * * *
W stosunku do znanej mi, bazowej wersji, wprowadziłem kilka zmian.
W szczególności nie mogłem powstrzymać się przed zaproponowaniem transferów po odpowiedziach 3♣/♦.
Także 2BA nie wydaje mi się konieczne, aby forsowało do dogranej. Ponadto, na tej ścieżce aż się prosiło, aby wykorzystać pytanie o krótkość, co może się okazać bardzo przydatne na drodze do gry premiowej.
Po omawianym otwarciu największym jednak problemem może być znalezienie kontraktu przy misfitach i sile przeciwników, która skłania ich do kontrowania każdej naszej zapowiedzi. Trzeba zaakceptować, że czasem poniesiemy spore straty.
* * * * *
Skoro już mamy dwie wersje, może spróbujemy porównać, jak działają na konkretnych przykładach, nie pomijając oczywiście wariantu klasycznego.
Przykład 1 - 28 września 2025 - PAS!
Zagrane - pełna zmyłka, zapis +110 zamiast -300.
Przykład 2 - 28 września 2025 - Hamowanie
Zagrane - Jeśli gramy bardzo agresywnie, to musimy umiec wyhamowac.
Przykład 3 - 29 września 2025 - ..................
Zagrane - Jeśli gramy bardzo agresywnie, to musimy umiec wyhamowac.